Nieuwe essaybundel van Haruki Murakami wordt (haast) uitsluitend via de gewone boekhandel verdeeld

De Japanse auteur Haruki Murakami komt met een essaybundel. © Belga (via EPA)

De Japanse boekhandelsketen Kinokuniya kocht bijna alle 100.000 exemplaren van ‘Romancier als roeping’, het nieuwe boek van de Japanse sterauteur Haruki Murakami, in om de internetverkoop ervan te vlug af te zijn.

Het is geweten dat de Bol.coms en Amazons van deze wereld steeds meer boekenverkoop van de reguliere boekhandel inpikken en daar heeft de Japanse keten Kinokuniya nu besloten om iets (drastisch) aan te doen. Ze kocht in één klap 90% van de 100.000 beschikbare examplaren in van ‘Romancier als roeping’, de nieuwste essaybundel van eeuwige Nobelprijs Literatuur-kandidaat Haruki Murakami.

Boekhandels boven

De Japanse keten beschikt in Japan over 66 eigen boekhandels maar gaf aan dat het ook concurrerende boekhandels een graantje van de nieuwe Murakami zou laten meepikken. De online giganten, zoals Amazon, zouden daardoor maximaal 10.000 exemplaren van Murakami’s boek, dat op 10 september verschijnt, te koop kunnen aanbieden.

Strijd met internetketens

De verantwoordelijke van de keten gaf te kennen dat het niet bij dit ene experiment blijft en dat het ook in de toekomst met dergelijke massale voorinkopen de strijd met de goedkopere internetketens zal aangaan.

Frank Hellemans

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content