Juichende nep-recensies zijn big business

Todd Rutherford verdiende in Amerika 28.000 dollar per maand voor het schrijven van online recensies. In Nederland kun je er nu 2,50 euro per recensie voor krijgen.

Iedere internetboekhandelaar weet: een recensie van een gewone lezer helpt het boek te verkopen. Maar iedere consument weet ook: lang niet alle online recensies zijn echt. De schrijver laat zelf een enthousiast commentaar achter. Of hij betaalt lezers of derden om dat te doen. Naar schatting van experts is in de Verenigde Staten een derde van de gebruikersrecensies vals. Hoe kan het ook anders als zestig procent van alle recensies op Amazon.com de maximale vijf sterren geven?

In de ‘New York Times’ van afgelopen weekend doet Todd Rutherford een boekje open over de wereld van de betaalde online recensie. In het najaar van 2010 begon hij GettingBookReviews.com. Voor 99 dollar zorgde hij voor een positieve recensie op Amazon. Voor 499 dollar kreeg de auteur er tien, voor 999 dollar vijftig. De belangstelling was zo groot dat hij binnen de kortste keren meer dan 28.000 dollar per maand omzette. En freelancers moest inhuren.

Een van die freelancers is Brittany Walters-Bearden. Net getrouwd, 24 jaar en blut kon ze het geld wel gebruiken. Dan lijkt 15 dollar voor het lezen van een boek en het schrijven van een juichend stukje van vijftig woorden geen vetpot. Maar Walters-Bearden las het dan ook niet. Op internet vond ze genoeg informatie. Alleen als ze 300 woorden moest schrijven, las ze een kwartiertje in het boek. Zo verdiende ze in een paar maanden 12.500 dollar.

Dat de interesse voor een dienst als GettingBookReviews zo groot is, is begrijpelijk. De komst van online publicatieplatformen op internet heeft voor een explosie aan uitgaven in eigen beheer gezorgd. In 2006 verschenen in Amerika 51.237 boeken in eigen beheer – vijf jaar later waren het er al meer dan 300.000. Al deze auteurs krijgen geen aandacht in de reguliere media en moeten dus zelf iets bedenken om op te vallen in het letterlijk gigantische aanbod.

John Locke is het bewijs dat het werkt. De thrillerschrijver was de eerste in eigen beheer uitgevende auteur die meer dan een miljoen e-boeken verkocht op Amazon. Maar hij was ook klant van Todd Rutherford. In oktober 2010 kocht hij vijftig recensies. Of ze positief waren, maakte hem niet eens uit. Als de bespreker het boek maar zelf kocht zodat Amazon dienst tekst registreerde als van een ‘geverifieerde aankoop’. En in december 2010 begon zijn werk opeens te lopen.

Het enige probleem van GettingBookReviews was, dat het bedrijf te openlijk werkte. Nadat een ontevreden klant op fora klaagde over Todd Rutherford, werden slapende honden wakker. Google weigerde zijn advertenties en Amazon verwijderde de meeste van zijn recensies. Binnen een jaar ging het bedrijf daarom alweer ter ziele. Rutherford probeert nu zijn brood te verdienen met een reguliere marketingdienst voor auteurs. Maar zijn maandelijkse inkomsten zullen een stuk lager zijn.

In de Nederlandstalige wereld is weinig bekend over zulke praktijken. Mogelijk is de Nederlander Han Peeters de eerste die een dienst heeft opgericht om online recensies te genereren. Vorige week is de schrijver die in eigen beheer uitgeeft Boekreviewers.nl gestart. Wie zich op deze site aanmeldt als proeflezer krijgt een boek cadeau uit een van zijn favoriete genres, waarover hij binnen drie weken een recensie van maximaal zeventig woorden moet plaatsen op vijf internetboekhandels. Beloning: 2,50 euro.

De boeken (papier of digitaal) en het honorarium worden beschikbaar gesteld door uitgeverijen. Peeters bezit ook een zogeheten clusteruitgeverij: een bedrijf dat namens andere uitgeverijen de distributie regelt. Door dat collectief aan te pakken, besparen ze geld. Deze kleine tot zeer kleine uitgeverijen – 38 in totaal, met een gezamenlijk fonds van 110 titels – doen mee aan Boekreviewers. Daarnaast claimt Peeters ook serieuze onderhandelingen te voeren met een grote algemene uitgeverij.

De proeflezers van Boekreviewers hebben alle vrijheid om hun eigen mening te geven. Dat dat geen loze woorden zijn blijkt uit de vier recensies die Peeters op deze manier voor zijn eigen fantasyboek ‘Occupy de nieuwe wereldorde’ op Bol.com heeft geregeld. Geen van alle is onverdeeld positief. ‘Het was moeilijk om in het verhaal te komen. Maar naarmate het boek vordert word het heel boeiend,’ schrijft Speedy65. Op sommige momenten vond ik het verhaal wel wat langdradig,’ vond Brunootje26.

Je weet alleen niet of Speedy65 en Brunootje26 de roman echt hebben gelezen – en niet snel 2,50 euro cashen.

Maarten Dessing