Historische romanschrijver Arthur Japin doet magazine ‘Jezus!’ verschijnen

Zo zou Maria er vandaag kunnen uitzien, gekleed met aan het Leger des Heils geschonken kleren. © reiniersonneveld.nl

Sinds deze week bestaat er ook een glossy magazine ‘Jezus!’ dat door de Nederlandse auteur Arthur Japin in elkaar werd gestoken.

Sinds deze week ligt ‘Jezus!’ – mét uitroepteken dus – in de kiosken, een eenmalig glanstijdschrift dat hoofdredacteur Arthur Japin heeft gemaakt en waar ook BV Goedele Liekens aan heeft meegewerkt.

Favoriete muziek van Jezus

Japin, nochtans een notoir homoseksueel én ongelovig, werd door Reinier Sonneveld en drie andere initiatiefnemers gevraagd om een blad op 80.000 exemparen te maken (kostprijs 7,95 euro en 128 blz. dik) rond de historische figuur van Jezus. Het zou dus geen ideologisch-christelijk blad worden maar een magazine dat de verschillende facetten van Jezus’ persoonlijkheid in de verf moest zetten: van zijn favoriete muziek tot de kleren die hij en zijn volgelingen vandaag zouden hebben kunnen gedragen.

Historische romanschrijver Arthur Japin doet magazine 'Jezus!' verschijnen
© GF

Japin is op zijn best als auteur van historische romans, zoals ‘Een schitterend gebrek’ (2003) bewees. Deze roman over de 18e-eeuwse rokkenjager Casanova leverde hem in 2004 de Libris Literatuurprijs op en betekende ook zijn grote doorbraak in Vlaanderen. Japin, zelf dus ongelovig, was gecharmeerd door het voorstel en toog aan het werk.

Duivenpoepje

Op de site van Algemeen Dagblad vertelt Japin dat hij vooral sterke verhalen wilde vertellen over Jezus’ fascinerende verschijning: “Van verhalen van mensen die met Jezus getrouwd zijn, maar ook die van Jezus gescheiden zijn. Tot een pagina met de verschijningen die mensen beleven. Jezus wordt gezien in stukjes toast, in een duivenpoepje of in de aars van een hond.”

Historische romanschrijver Arthur Japin doet magazine 'Jezus!' verschijnen
© GF

Spijtig toch, zo Japin, dat hij Conchita Wurst niet heeft kunnen strikken om op de cover te figureren. Zij/hij wou er blijkbaar niet van weten – of was misschien simpelweg te duur? ‘Jezus!’, is een eenmalig initiatief en krijgt dus geen vervolg.

Frank Hellemans

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content