‘In Saint Amour jaag ik op kleenexmomenten’

Herman Brusselmans: 'Ik neem niet graag afscheid. Liefde is ook zorg dragen voor elkaar als de relatie voorbij is.'

In zijn 71 boeken verkende Herman Brusselmans alle facetten van de liefde. Dat maakt hem tot de geknipte ceremoniemeester van de literaire tournee Saint Amour, die eind deze maand van start gaat in Breda.

‘We are here to have a good time’, liet Laurie Anderson, kunstenares en Lou Reeds weduwe, onlangs optekenen in The Guardian. Dat levensmotto lijkt u te delen.

HERMAN BRUSSELMANS: Mij amuseren is de basis van alles wat ik doe. Het leven moet plezant blijven. Tijdens Saint Amour praat ik ongeveer twee uur over de liefde, maar ik zorg dat het publiek amusement krijgt en dat vind ik géén besmet woord. De avond is opgebouwd als een chronologisch oeuvreoverzicht. Mijn liefde voor vrouwen – ik ben een feminist – vormt de rode draad. Ik begin bij mijn moeder en ik sluit af bij Lena, mijn geliefde.

Na het overlijden van uw moeder schreef u het ontroerende Gemis. Krijgt het publiek ook die kant van Brusselmans te horen?

BRUSSELMANS: Ja. Dat gedicht lees ik voor, samen met Vader. Beide gedichten staan in De ex-minnaar, een boek uit 1998. Ik wil mezelf geen dichter noemen – daarvoor dicht ik te weinig – maar er zijn momenten waarop ik het nodig heb om een gedicht te schrijven. Schrijven is pure noodzaak. Het is nadenken over mijn leven én het helpt me om dingen te verwerken. Periodes van liefdesverdriet en zwartgalligheid schrijf ik van me af. Ook die bitterder teksten, vaak geschreven uit woede en verdriet nadat ik verlaten was, krijgen een plekje in het programma. Al is de avond toch vooral een ode aan mijn geliefden.

En aan uw ex-geliefden?

BRUSSELMANS: Dat zijn ook nog mijn geliefden. Het is vreemd dat mensen die elkaar jarenlang graag zagen, niet meer door eenzelfde deur kunnen gewoonweg omdat hun relatie stopt. Ik heb met bijna al mijn geliefden – zo veel zijn dat er overigens niet – een goede band. Behalve met mijn eerste echtgenote. Zij verhuisde naar Nederland en haar partner waardeert het niet dat wij contact hebben. Ik neem niet graag afscheid. Waarom moet dat? Waarom moet je afscheid nemen van iemand met wie je je leven hebt gedeeld? Liefde is ook zorg dragen voor elkaar als de relatie voorbij is.

Al mijn liefdes komen aan bod tijdens Saint Amour. En elke avond krijg ik bezoek van een bekende auteur – zoals Wouter Deprez, Christophe Vekeman en Fikry El Azzouzi – en een interviewer, onder wie Marc Didden, Joris Hessels en Sven Speybrouck. Tim Vanhamel, frontman van Millionaire, bewaakt mee de vaart van de show en brengt zowel rockende als akoestische nummers. De hele avond wordt eigenlijk een zelfportret. Want zelfs al spreek je over iets of iemand anders, je zegt altijd iets over jezelf.

Hoeveel boeken wilt u nog schrijven?

BRUSSELMANS: Mogen doorgaan tot mijn honderdste boek zou schoon zijn. Guggenheimer koopt een neger ligt net in de winkel. Het is het vijfde en laatste boek uit de Guggenheimer-reeks waarin Guggenheimer – een hufter die in alles mijn tegenpool is en niet beseft dat ‘het n-woord’ gebruiken not done is – een voetbalploeg opricht en vindt dat ook zijn ploeg een zwarte speler moet hebben. Intussen werk ik aan mijn tweeënzeventigste boek. Het gaat over Lena. De tekst – noem het ‘poëtisch proza’ – die ik op het einde van elke Saint Amour-avond voorlees, is een fragment uit dat boek. En intussen overwegen Nico Dijkshoorn – met wie ik vorig jaar op tournee ging – en ik om een tweede voorstelling te maken. In Saint Amour jaag ik nogal op ‘kleenexmomenten’, met Nico zoek ik graag de lach op.

Saint Amour 2017 (Behoud de Begeerte) gaat op 28 januari 2017 in Breda in première. De Belgische première volgt op 11 februari 2017 in CC De Werf in Aalst. De voorstelling reist tot 8 maart 2017 door Vlaanderen en Nederland.

www.begeerte.be

Door ELS VAN STEENBERGHE

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content