Harold Polis: 'Uitgevers moeten zichzelf opnieuw uitvinden'

11/07/12 om 16:14 - Bijgewerkt om 16:14

"De traditionele uitgevers moeten voorlopig geen al te hoge borst opzetten over innovatie." Dat vindt althans Harold Polis, uitgever bij De Bezige Bij in Antwerpen.

Harold Polis: 'Uitgevers moeten zichzelf opnieuw uitvinden'

© Sander de Groote

"Uitgevers hebben steeds minder voeling met wat mensen willen", zegt uitgever Harold Polis (41) in een interview met het Nederlandse magazine Boekblad. "Onze toekomst zit in het rechtstreekse contact met de lezers." De digitalisering zorgt ervoor dat uitgeverijen zichzelf opnieuw moeten uitvinden en het contact met de lezers moeten herstellen en persoonlijker maken.

'Communicatie niet langer eenduidig'

"De digitalisering heeft ons gedrag veranderd, onze manier van zoeken, voelen, liefhebben, haten, kiezen, uitwisselen, beoordelen en kopen", zegt Polis. Door e-boeken en de iPad veranderen de drager en het format onherroepelijk. "Daarom vind ik dat uitgevers, mezelf incluis, te weinig voeling hebben met de lezers", voegt hij eraan toe.

Uitgevers moeten steeds harder werken om in de winkel te liggen en om media-aandacht te krijgen. Een van de oorzaken is de communicatie die steeds minder eenduidig wordt en via kanalen loopt waar uitgevers onvoldoende greep op krijgen. "En de lezer zelf gedraagt zich als een vrij elektron", vertelt Polis. "Hij heeft ons niet echt meer nodig, maar wij hem nog altijd even hard als vroeger."

'Uitgevers moeten zichzelf heruitvinden'

Het normale uitgeefwerk verandert volgens Polis niet, want het verdienmodel blijft hetzelfde. "Maar tegelijkertijd moeten we alles volledig opnieuw uitvinden, omdat de rol van de uitgeverij verandert", zegt hij. "Alles loopt door elkaar: redactie, marketing en verkoop." Als eerste stap heeft zijn uitgeverij, De Bezige Bij, alvast een website gebouwd die voortdurend aangepast wordt, met nieuwsbrieven en sociale media.

"Voor mij was het belangrijkste dat we totaal voluntaristisch begonnen te denken over boeken, auteurs en lezers", aldus Polis. "Ik probeer ook consequent de auteurs te overtuigen van die aanpak. Ze moeten immers mee veranderen, naar eigen inzicht, talent en vermogen."

'Geen tijd verliezen met apocalyptisch denken'

Polis zegt dat in zijn omgeving de digitalisering heel lang eerder een vloek dan een zegen geweest is. "De apocalyptiek rond het 'stervende' papieren boek was verstikkend", geeft hij toe. "Maar uitgevers moeten daar geen tijd mee verliezen." Hij zoekt met zijn uitgeverij steeds nieuwe bondgenoten die hem nieuwe dingen leren, zodat De Bezige Bij beter kan werken met de boeken en auteurs.

"Dat niet doen is volgens mij nog veel bedreigender voor de toekomst van een uitgeverij dan prijsdruk, strenge inkopers of moeilijke winkels", waarschuwt Polis. "Want wat is straks nog de toegevoegde waarde van een uitgever die hoe dan ook niet meer het alleenrecht heeft op selectie, lage kostprijzen en publieksbereik?"

'Nog veel te weinig innovatie'

Volgens Polis is het boekenvak van nature wat conservatief. Er is dus ruimte voor durf. "Uiteraard moet ik deemoedig erkennen dat traditionele uitgevers - waartoe ik mezelf reken - voorlopig geen al te hoge borst moeten opzetten over innovatie", stelt Polis. De meeste uitgevers zitten nog te veel in de analoge wereld, aldus de uitgever. (GM)

Lees meer over:

Onze partners