Film is beste reclame voor het boek

'American sniper' doet het nu ook goed als boek in de Vlaamse boekhandel. © gf

Niet alleen ‘Vijftig tinten grijs’ maar ook ‘American sniper’ scoren (weer) als boek na de release van de gelijknamige films.

Verleden week werd hier al gesignaleerd dat de Valentijn-release van de verfilming van ‘ Vijftig tinten grijs’ het boek weer bovenaan naar de top 10 van best verkochte fictie in de Vlaamse boekhandels stuwde. Hetzelfde is nu het geval met ‘American sniper’, de autobiografie van Chris Kyle, waarop Clint Eastwood zijn spraakmakende film baseerde. In de top 10 van best verkochte literaire non-fictie in de Vlaamse boekhandel stoomt het omstreden scherpschuttersrelaas (vertaald bij Meulenhoff Boekerij) al onmiddellijk binnen op plaats drie.

Scherpschutter goes autobio

Het gebeurt niet elke week dat hetzelfde boek de top 10 in Vlaanderen én Nederland – waar ze wekelijks een top 60 publiceren van de best verkochte boeken van de afgelopen week – aanvoert. ‘Vijftig tinten grijs’ van E.L.James bracht het dus voor mekaar. Sterker nog: waar verleden week in de Vlaamse hitparade alleen de eerste twee delen van de ‘Vijftig tinten’-trilogie – ‘Vijftig tinten grijs’ en Vijftig tinten donkerder’ – als zoete broodjes verkochten, prijkt nu ook ‘Vijftig tinten vrij’, het laatste deel, op plaats vier van de fictie top 10. Alleen Griet Op De Beeck kon zich met haar bestseller ‘Kom hier dat ik u kus’ tussen de drie ‘Vijftig tinten’-boeken wurmen op een tweede plaats.

Boek naar de film?

Opmerkelijk is dat het film-effect op de verkoop van het boek eveneens in de non-fictie speelt. ‘American sniper’ van Clint Eastwoord dat momenteel volle zalen trekt in Amerika en dat ook bij ons nu wordt vertoond, is gebaseerd op de autobio van de Amerikaanse scherpschutter Chris Kyle. Ook in Vlaanderen gaat de Nederlandse vertaling ervan vlot over de toonbank, getuige dus de derde stek in het genre van best verkochte literaire non-fictie afgelopen week.

Misschien moeten Erik Van Looy en Woestijnvis het eens met de omgekeerde strategie proberen en het boek naar de film op de markt brengen. Wedden dat ‘(The) Loft’ het dan wel goed zal doen? Afijn, zeker in Vlaanderen.

Frank Hellemans

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content