Chicklitroman wordt uithangbord van multimediaal businessmodel

E-boeken, zoals 'Find Me I'm Yours', proberen lezer(es)s(en) te verleiden in een slabakkende markt. © Booktrailer

Product placement en big data gaan hand in hand met een romantisch verhaaltje in het groots opgezette Amerikaanse multimediaboek ‘Find Me I’m Yours’ van schrijfster Hillary Carlip en tv-producente Maxine Lapidus.

‘Find Me I’m Yours’ is in de eerste plaats een nogal clichématige chicklitroman, met een protagoniste die wat heeft van Bridget Jones, maar dan een beetje (would be) artistieker en vooral – awesome – Amerikaanser. Ze is uiteraard angstvallig op zoek naar haar soulmate, voelt zich het kneusje dat zich van alles voorneemt maar niets weet te realiseren. Kortom, de typische chicklitiaanse antiheldin waar uiteindelijk meer in zit dan op het eerste gezicht lijkt.

Opvallen in de massa

Chicklit is een goed verkopend genre, dat het in het bijzonder goed doet op de e-boekenmarkt en onder auteurs die in eigen beheer – het zogenaamde selfpublishing – uitgeven. Maar het is ook een genre dat aan dumpingprijzen wordt verkocht en waarvan het aanbod zo groot is dat het moeilijk is om met nieuwe titels op te vallen. Daar hebben Carlip en Lapidus iets op gevonden.

Ze zetten dik in de verf dat de roman ‘Find Me I’m Yours’, die enkel digitaal verkrijgbaar is, het vertrekpunt is voor een “multimediale ervaring”. De belevenissen van hoofdpersonage Mags Marclay worden tot leven gebracht aan de hand van instagrambeelden en uitstapjes naar 33 websites en blogs waar zij van ver of dichtbij bij betrokken is. Leuk, maar niet zo revolutionair als de twee bedenkers doen uitschijnen. Bovendien kunnen we ons niet van de indruk ontdoen dat het multimediagedeelte vooral moet verhullen dat het verhaal weinig om het lijf heeft.

Revolutionair businessmodel voor boeken?

Maar Carlip en Lapidus zijn wel briljante ondernemers, die met het hele ‘Find Me I’m Yours’-project een nieuwe manier ontwikkelden om in de financieel erg onzekere boekenindustrie op een andere manier (meer) geld in het laatje te brengen. De Amerikaanse pers gewaagd zelfs van een revolutionair businessmodel dat de boekenwereld op zijn kop zou kunnen zetten.

Dat het zo’n vaart zal lopen valt te betwijfelen – én te hopen. De laatste jaren werd in boekenland de ene revolutie na de andere aangekondigd, maar ondertussen lijkt er tussen het klassieke boek en het papieren boek toch een soort van status quo te zijn ontstaan. Dat neemt niet weg dat Carlip en Lapidus toch een boeiende onderneming hebben opgestart, die illustreert wat de mogelijkheden – sommige wenselijk, andere heel wat minder wenselijk – van het digitale boek zijn.

Dure storyverse

Naast een verhaalwereld die ruimer is dan het boek – Carlip en Lapidus spreken naar analogie met het begrip universe van een storyverse en ze noemden meteen ook hun productiebedrijfje in Los Angeles de Storyverse Studios – experimenteren de makers volop met financiële modellen die gebruikelijk zijn bij andere media. Het boek en vooral de websites die je vanuit het boek bereikt, bulken van de product placement.

Om dit dure multimediale project te kunnen realiseren ging Storyverse Studios een samenwerking aan met de Cumberland Packing Corporation. Dat bedrijf fabriceert de kunstmatige zoetstof Sweet’N Low, niet toevallig een product waar Mags gek op is en dat dus geregeld opduikt in het e-boek. Op sommige websites uit de storyverse komt het product zelfs terug als onverhulde webreclame. Dat mag dan wel heel ongewoon zijn in een roman, of wat je ‘Find Me I’m Yours ook wil noemen, in onze sofa voor tv of met krakende chips in de mond in de bioscoop maken we daar allang geen probleem meer van.

Auteurs lezen mee

De auteurs zijn ook niet vies van het gebruik van big data, de gebruiksstatistieken die uit elk digitaal medium naar boven kunnen worden gehaald en voor commerciële doeleinden worden geïnterpreteerd. Het is het businessmodel van de Facebooks, Googles en Amazons van deze wereld doen, maar dan op kleinere schaal. Uit elk e-boek valt af te lezen hoe lang een lezer doet over een hoofdstuk, welke passages opnieuw worden gelezen, wat wordt gemarkeerd, enzovoort.

Dat is handig voor de auteurs om een vervolg of een nieuwe roman op maat van dat leesgedrag af te stemmen. En het is interessant voor adverteerders om te weten waar hun product in het verhaal of multimediaal aan bod moet komen. Dat mag dan vloeken met de ideeën over creativiteit die gangbaar zijn voor literatuur, in tv- en filmmiddens is het aftoetsen en meten van kijkgedrag net als product placement en reclameblokken heel vanzelfsprekend.

Interessant en beangstigend

Het verhaal van ‘Find Me I’m Yours’ is met de release deze week nog niet afgelopen. Helemaal volgens de commerciële wetten van Hollywood schrijft Carlip aan een pre- en sequel, en zet Lapidus de web-tv spin-offs al op poten. Met grootse, kunstzinnige literatuur heeft dit weinig tot niets te maken, maar als experiment van wat de vormelijke en commerciële grenzen van literatuur of boeken zijn, is ‘Find Me I’m Yours’ zonder meer interessant. En ook een beetje beangstigend.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Jeroen Bert

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content