Brugge beeft

Zondag 26 juni vond in de Brugse Stadsschouwburg de tweede editie van Poirot in Bruges – Knack Thrillerfestival plaats. Het zonnige weer zorgde ervoor dat vooral de buitenactiviteiten succes kenden, de belangstelling voor het programma in het theater zelf bleef daardoor wat onder de verwachtingen.

Het festival ging van start met de uitreiking van de Knack Hercule Poirotprijs voor de beste Vlaamse misdaadroman, die dit jaar naar Rudy Soetewey gaat voor zijn roman ‘Getuigen’. Hij ontving zijn prijs uit handen van de Nederlandse bestsellerauteur Esther Verhoef, eregast van Poirot in Bruges.

Nieuw dit jaar was de Prijs van de Lezer: twee weken lang kon het publiek op de Knacksite stemmen op een van de vijf genomineerden. Hun favoriet werd Bram Dehouck, die zijn prijs in ontvangst mocht nemen van Patrick De Bruyn, de Poirotwinnaar van vorig jaar.

Het geheel werd gepresenteerd door Lieven Vandenhaute en muzikaal opgeluisterd door The Christies onder leiding van Jan Borré, die speciaal voor de gelegenheid aangepaste muziek had gecomponeerd.

Het eerste debat van de dag, gemodereerd door Knackdirecteur Rik Van Cauwelaert, ging over het echte politiewerk, met ‘superflikken’ Glenn Audenaert, Eddy Vos en Frank Goegebuer, en met schrijver Koen Vermeiren, een van de vijf genomineerden dit jaar.

De onderzoeken van vandaag zijn niet meer te vergelijken met het speurwerk uit de tijd van Poirot en Maigret, was een van de belangrijkste conclusies. Het is allemaal veel proactiever en technischer geworden. Efficiënter dus, wat volgens de aanwezigen absoluut niet van het logge gerechtelijk apparaat gezegd kan worden. De ergernis daarover was algemeen.

In ‘Geheimen van de Meester’ vroeg radiojournalist Lukas De Vos zes Vlaamse topmisdaadauteurs naar hun literaire voorkeuren en voorbeelden. De vroegere Poirotwinnaars Patrick De Bruyn, Luc Deflo, Bob Van Laerhoven, Stan Lauryssens en Mieke Deloof, en man van de dag Rudy Soetewey hadden het onder andere over ‘de boekenkast van hun vader’ en over wie of wat hen had doen besluiten zelf de pen op te nemen.

Een boeiende inkijk in het schrijf- en creatieproces, inspirerend en motiverend bovendien voor wie zich zelf ooit aan een boek wil wagen. Ook deze gelauwerde namen zijn ooit weifelend en onzeker begonnen.

Centraal in het programma stond het interview met Esther Verhoef, en ook zij had raad voor mensen met schrijfplannen: “Gewoon doen!” Verhoef had een meer dan fulltime job, drie kleine kinderen, én ze droomde van een thriller. Op een avond is ze er dan gewoon aan begonnen, en maandenlang werkte ze soms hele nachten door.

Aanvankelijk kenden haar thrillers weinig succes. Van een van haar boeken gingen op een jaar tijd zelfs nauwelijks honderdvijftig exemplaren over de toonbank. Toen ze met haar hele gezin naar Frankrijk verhuisde – de schrijfster is nogal van het daadkrachtige type – kwam er in Nederland, haast zonder dat zij het zelf merkte, een hele hype rond haar werk op gang.

Een hype die sindsdien niet meer is overgegaan. Intussen is ze Bekende Nederlandse, en zorgt ze samen met onder andere Saskia Noort voor een ongekende bloei van thrillergenre bij onze nooderburen. Vrouwen leiden er tegenwoordig de dans in de misdaadliteratuur. En dat is eigenlijk niet meer dan normaal, vindt de schrijfster, het zijn tenslotte ook vooral vrouwen die boeken kopen en lezen. Esther Verhoef mag in Vlaanderen dan nog redelijk onbekend zijn, haar passage in Brugge is alvast niet onopgemerkt gebleven.

In het Assisendebat werd er gediscussieerd op het scherp van de snee: Gust Verwerft, oud-journalist en fervent voorstander van de volksjury, ging er in de clinch met minister van Justitie Stefaan De Clerck en de advocaten Sven Mary, Katrien Van der Straeten en Joris Vercraeye. Een bijwijlen verhit debat, en moderator Jean-Paul Mulders moest alle zeilen bijzetten om moord en doodslag in zijn panel te voorkomen.

Vredelievender ging het eraan toe in het programma ‘Woord wordt beeld’, waarin dromen centraal stonden, dromen van films en verfilmingen. Vier auteurs toonden hun favoriete ‘spannende’ filmfragmenten en praatten over hun al dan niet concrete plannen: de rechten voor Bram Dehoucks ‘Een zomer zonder slaap’ zijn verkocht aan een Nederlandse filmmaatschappij, Bavo Dhooge schreef een scenario dat al in Hollywood is aanbeland, Toni Coppers hoopt op een verfilming voor zijn Liese Meerhout-thrillers, en Piet Baete werkt aan een misdaadserie.

De dag werd afgesloten met een preview van ‘Zwarte anjers’, de eerste aflevering uit de nieuwe Aspereeks, dit najaar te zien op VTM. De film werd ingeleid door de hoofdscenarist van de serie: Paul Piedford. Zijn team werkt intussen bijna volledig onafhankelijk van Vlaanderens populairste thrillerschrijver. Of hoe Aspe zich dus net als wij laat verrassen door ‘Aspe’.

De buitenactiviteiten kenden intussen een groot succes: de verschillende misdaadwandelingen (‘Quade feyten in Brugge’) en theaterwandelingen (‘De Paus van Satan’) waren volgeboekt, net als ‘De zaak van het verdwenen manuscript’, een speurdersspel voor het gezin. Ook de Crime Scene Investigations, opgezet door een team van de federale politie, kon op een ruime publieksbelangstelling rekenen.

Jan Haeverans

Meer foto’s en een sfeerstukje van Linda Asselbergs over het thrillerfestival op Linda’s Wild Site.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content