Boekenparfum van Karl Lagerfeld

Karl Lagerfeld had een nieuw idee: de productie van een parfum dat naar boeken ruikt. ‘Paper Passion’ heet de geur.

Van Karl Lagerfeld wordt gezegd dat hij nog meer van boeken dan van mode houdt. De modemaker heeft in zijn woningen in Parijs, Rome, Monaco en New York meer dan 300.000 boeken staan. Hij stapelt ze horizontaal in zijn boekenrekken, zodat hij de titels op de ruggen kan lezen zonder het hoofd scheef te moeten houden. Behalve verzamelaar is Lagerfeld ook uitgever, of beter, onder het imprint ‘7L’ publiceert hij ook boeken in samenwerking met Gerhard Steidl, een uitgever uit Göttingen. ‘7L’ heet ook Lagerfelds boekhandel in Parijs, die zich op nummer 7 in de rue de Lille bevindt.

Nu heeft Gerhard Steidl bekendgemaakt dat hij samen met Lagerfeld een tweede boekhandel in New York zal openen, het liefst downtown in de buurt van Bleecker Street en Bowery, niet ver van het voor drie jaar geopende New Museum. In deze boekhandel zullen voornamelijk boeken uit Lagerfelds fonds verkocht worden, maar ook leesgerief van andere uitgevers waarop Lagerfeld erg gesteld is. Rijke Amerikaanse klanten zullen nu niet meer naar Parijs hoeven af te zakken om in ‘7L’ hun peperdure representatieve bibliotheken samen te stellen.

De Amerikaanse boekhandel van Lagerfeld-Steidl zal ‘Word and Image’ heten. Het logo bestaat uit een grote W met daaronder een even grote I, wat correspondeert met Lagerfelds geprefereerde outfit: een grote kraag met een lange das eronder.

Ook de Chanel-catalogen worden door Steidl gemaakt. Toen Lagerfeld er enige tijd geleden in bladerde, kwam hij nog op een ander idee: de productie van een nieuw parfum dat naar boeken ruikt. Binnenkort zal het Londense tijdschrift ‘Wallpaper’ die nieuw inval van Lagerfeld presenteren. Het nieuwe Lagerfeld-parfum zal ‘Paper Passion’ heten. Het wordt ontwikkeld door Geza Schön, een Berlijnse parfumeur die de beroemde geurenreeks ‘Essentric Molecules’ heeft gemaakt.

Het boekenparfum zal een enigszins vettige noot hebben, aldus Schön. Om het parfum te ontwikkelen ruikt Schön al een tijdje aan het bedrukt en onbedrukt papier dat Steidl hem als inspiratiebron heeft bezorgd.

Het parfum zelf wordt in uiteraard in een boek verpakt. Waar vroeger de Britse adel zijn whisky in een uigespaarde holte van het binnenwerk verborg, daar tref je binnenkort de flacon ‘Paper Passion’ in een uitgeponst hardcoverboek met dezelfde titel aan.

Piet de Moor

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content