Amazon beschuldigd van opzettelijk trage leveringen

12/05/14 om 09:41 - Bijgewerkt om 10:00

De Amerikaanse uitgeverij Hachette beschuldigt Amazon ervan leveringen van boeken te vertragen om voordeliger contracten af te dwingen.

Amazon beschuldigd van opzettelijk trage leveringen

Amazon blokkeerde de verkoop van boeken van onbuigzame uitgeverijen. © REUTERS

Op de Amerikaanse Amazon-site wordt voor boeken van auteurs die onder dak zijn bij Hachette gemeld dat het enkele weken kan duren voor ze geleverd worden, in tegenstelling tot de courante termijn van enkele dagen. Dat vertelde Sophie Cotrell, woordvoerster van de uitgeverij, aan The New York Times.

Door lange levertermijnen voor recente populaire titels als 'America Again: Re-becoming the Greatness We Never Weren't' van komiek en televisiepresentator Stephen Colbert en 'Alex Cross, Run' van James Patterson, of Hachette-klassiekers als 'De vanger in het graan' van J.D. Salinger, zou Amazon zijn klanten ontraden deze boeken te kopen, aldus Cotrell. Op een ander krijgen ze deze immers sneller.

Hardhandig onderhandelen

"We worden geregeld gevraagd waarom onze titels bij Amazon niet meer beschikbaar zijn of waarom levering lang op zich laat wachten, terwijl ze op andere websites of in andere winkels meteen beschikbaar zijn," vertelt Cotrell. "Wij beantwoorden nochtans meteen alle bestellingen van Amazon."

Het is niet de eerste keer dat Amazon ervan wordt beschuldigd uitgeverijen onder druk te zetten. Volgens Brad Stone, auteur van de Jeff Bezos-biografie 'Mr. Amazon', zou de internetgigant steeds aandringen op grotere kortingen en betalingsuitstel. Als het die niet krijgt, dan haalt het de titels van de uitgeverij in kwestie uit het aanbevelingssysteem.

In een dispuut met uitgeverij Macmillan in 2010 ging Amazon nog verder. Wie een e-book van die uitgeverij wou kopen vond op Amazon.com geen knop om het boek in het virtuele winkelmandje te laden.

Schade op korte termijn beperkt

Berokkent Amazon zichzelf dan geen schade? Op korte termijn niet. Amazon voelt de mindere verkoop van die titels niet, maar voor de uitgeverijen is het wel vervelend als klanten van de grootste boekwinkel ter wereld hun boeken een tijdje links laten liggen en voor een alterantief van een andere uitgever gaan.

Op langere termijn maakt Amazon zich niet alleen bijzonder onsympathiek, maar zou het zijn agressieve onderhandeltactiek als een boomerang in het gezicht kunnen krijgen. Er zijn immers kapers op de kust. En dan hebben we het niet alleen over iTunes of Google Play. Uitgeverijen nemen zelf het heft in handen. Door een eigen online boekwinkel op te richten, geven ze alvast aan hun eieren niet alleen meer in de mand van Amazon - of net zo goed Apple of Google - te willen leggen.

Virtueel rondslenteren

Vorige week gingen in dat opzicht twee opmerkelijke initiatieven van start. Penguin Random House, de grootste uitgeversgroep ter wereld, lanceerde My Independent Bookshop, een boekwinkel/sociaal medium voor literatuurliefhebbers. Bedoeling is niet dat je er een specifiek boek gaat zoeken, maar dat je er, zoals in de betere boekhandel, virtueel rondslentert en je door collega-boekliefhebbers en auteurs tips laat geven.

Uitgeverij Mills & Boon, gespecialiseerd in romantische stationsromannetjes, pakt uit met een als virtueel hotel vermomd multimediaal verkoopsplatform. The Chatsfield is naast een webwinkel ook de setting van de gelijknamige nieuwe reeks romances van Mills & Boon. Bij de uitgeverij klinkt het vol zelfvertrouwen dat The Chatsfield uniek is. "Geen enkele uitgever heeft al iets vergelijkbaars gedaan op vlak van het transmediaal vertellen van verhalen. Het is een wereldprimeur," vertelde marketingmanager Jo Kite aan The Guardian.

Zijn dat de internetwinkels die Amazon het vuur aan de schenen zullen leggen? Neen, maar ze geven wel aan dat er op het web nog veel ruimte is naast Amazon, ruimte die ondanks het commerciële opzet op het eerste gezicht toch met meer respect voor boek, auteur, uitgever en klant lijkt bekleed.

Jeroen Bert

Lees meer over:

Onze partners