2011 is nu al het jaar van Amazon en zijn baas Jeff Bezos

Apple lanceert vandaag weliswaar de iPhone 5 maar Amazon heeft met de goedkope Kindle Fire een nieuw ijzer in het digitale vuur.

Met de demonstratie vorige week van de tablet Kindle Fire en eerder ook al de aankondiging van een digitale bibliotheekdienst, was internetwinkel Amazon in september alomtegenwoordig.Dat zal de volgende maanden niet veranderen. Amazon is duidelijk op oorlogspad. Vanaf 15 november ligt de Kindle Fire in de virtuele etalage en profileert hij zich met een scherpe prijs – 199 dollar, minder dan de helft van de iPad – als het perfecte geschenk voor de feestdagen. Net als de Kindle de voorbije jaren.

De Kindle Fire moet de leider op de tabletmarkt, Apple en de iPad, frontaal aanvallen. Al zijn beide toestellen bij nader inzien misschien geen rechtstreekse concurrenten. De Fire mag dan al goedkoper zijn, hij heeft ook een kleiner scherm, een kleinere geheugencapaciteit, heeft geen ingebouwde camera of microfoon, en biedt een minder flexibele toegang tot het internet. Amazon compenseert dat door volledig de kaart van cloud computing te trekken en ontwikkelde daartoe een eigen webbrowser, ‘Amazon Silk’. Een bijkomende oorlogsverklaring aan Apple én aan Google. Met dat laatste ging Amazon eerder al in de clinch over het oprichten van een internetbibliotheek.

De Fire is natuurlijk vooral een pak goedkoper dan de iPad en andere tablets, en zal daardoor twijfelaars over de streep trekken die de iPad nog te duur vonden. Maar die scherpe prijs is meteen ook een bron van kritiek. Amazon zou de Fire met verlies verkopen. Aan 199 dollar, terwijl de prijs om het ding te fabriceren 209 euro zou zijn. Amazon kan dat natuurlijk alleen maar omdat het ook een gigantisch aanbod heeft van boeken en ondertussen ook muziek, film en tv-programma’s. Die zullen met de Fire mee worden verkocht.

Analyst Michael Gartenberg verklaarde in The Guardian de succesformule van Amazon: “Amazon heeft miljoenen klanten die al bij hen kopen. Het heeft hun kredietkaartgegevens en het kent hun namen.”

En daar knelt volgens uitgevers het schoentje: Amazon is gewoon te machtig en maakt de traditionele uitgeefkanalen stuk voor stuk overbodig. Niet alleen worden traditionele boekwinkels uit de markt geconcurreerd, met de groeiende selfpublishing en andere uitgeefactiviteiten van het bedrijf, knibbelt Amazon ook aan het rijk van de uitgeverijen en gooit ze de hele boekenbusiness overhoop.

Uitgevers onthalen de komst van de Kindle Fire dan ook met gemengde gevoelens. Als Amazon Apple en Google op hun terrein bevecht en eventueel verslaat – zo probeert Amazon niet alleen Apple te goedkoop af te zijn op de tabletmarkt, maar zette het vorige maand ook de aanval in op iTunes met het vernieuwde Amazon.com – versterkt het ook z’n monopoliepositie op de boekenmarkt. Daar staat wel tegenover dat de Kindle Fire de verkoop van e-books zal stimuleren en dat kan dan weer goed zijn voor uitgeverijen die steeds mee investeren in hun aanbod van e-books.

Apple en Google blijven ondertussen niet bij de pakken zitten. Apple lanceert vandaag bijvoorbeeld de iPhone 5. Maar of ze de machtsgreep van Jeff Bezos meteen zullen kunnen beantwoorden valt te betwijfelen. 2011 wordt zijn jaar. In september bezette hij al de eerste plaats in de literaire ‘2011 power list’ van The Guardian, omwille van zijn rol in “de transformatie van de manier waarop we boeken kopen en lezen.” Je hebt dan ook geen glazen bol nodig om te voorspellen dat Bezos eind december bovenaan heel wat eindejaarslijstjes zal prijken.

Jeroen Bert



Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content