Zomerbalans Europ Assistance: 6 pct meer oproepen, mede door slecht weer

30/08/11 om 15:53 - Bijgewerkt om 15:53

(Belga) Europ Assistance heeft in de zomervakantie 60.675 oproepen ontvangen en 40.452 gezinnen in België, Europa of elders in de wereld geholpen. Dit komt overeen met een stijging van 6 procent van het aantal dossiers in vergelijking met de zomer van 2010. Op zondag 24 juli werd een piek van 1.404 oproepen genoteerd, zo heeft de reisbijstandsverlener dinsdag gemeld.

De stijging betreft zowel de medische als de technische interventies en heeft luidens de mededeling twee oorzaken: de uitbreiding van de klantenportefeuille en het wispelturige weer dat vele Belgen ertoe heeft aangezet warmere oorden te gaan opzoeken. Het merendeel van de dossiers werd geopend in een Europees land (79 pct), zo'n 6 pct in Afrika (voornamelijk in Marokko, Tunesië en Egypte), 5 pct in Azië (vooral Thailand en Indonesië) en in Noord-Amerika. Het aantal medische dossiers in het buitenland (breuken, verstuikingen, spijsverteringsproblemen, infecties ...) nam met 16 pct toe in vergelijking met de zomer van 2010. Tussen 29 juni en 28 augustus 2011 opende Europ Assistance 16.487 technische dossiers in België en 4.125 in het buitenland (plus 13 pct). Het ging hoofdzakelijk om motorpech, bandenpech, problemen met de koppeling, sleutels opgesloten in de wagen, verlies van sleutels, verkeerde brandstof, ongevallen ... Bijna 4.000 mensen werden gerepatrieerd, van wie 9 pct in verband met een overlijden of de hospitalisatie van een familielid dat in België is achtergebleven. (ROJ)

Onze partners