“Zeventig procent van verbruikers wil herkomst van voedingsmiddelen kennen”

(Belga) Zeventig procent van de Europese verbruikers wil dat de herkomst van voedingsmiddelen duidelijk vermeld wordt op de verpakking. Dat concludeert de Europese verbruikersorganisatie BEUC (Bureau Euopéen des Unions de Consommateurs) uit haar onderzoek “Appetite to Know” waarbij de wensen van verbruikers in Zweden, Frankrijk, Polen en Oostenrijk werden onderzocht in juli 2012. BEUC klaagt de onduidelijke Europese reglementering op het vlak van voedsellabeling aan. In de loop van dit jaar zal Euopa nieuwe regels uitwerken. BEUC anticipeert op dit beslissingsproces.

De regels die Europa oplegt voor de vermelding van herkomst van voedingsproducten, zijn op zijn minst verwarrend, stelt de BEUC. Zo moet bij olijven, olie, rundvlees, niet-Europese wijn, verse vis, vers fruit en verse groenten de herkomst vermeld worden, maar voor andere voedingsmiddelen wordt de producent vrij gelaten. Dat laatste geldt onder meer voor yoghurt, kaas, bloem, suiker, pasta, koekjes, snoep en kant-en-klaarmaaltijden. BEUC wijst erop, dat je het door die onduidelijkheid kunt meemaken dat worsten van Deens varkensvlees als ‘Brits’ worden verkocht, omdat het vlees in Groot-Brittannië wordt verwerkt, of een Italiaanse vlag op een blik tomatensaus verhult dat die in China werd gemaakt. Na smaak en informatie over de prijs en houdbaarheidsdatum, staat de plaats van herkomst nochtans bovenaan bij de verlangens van de consumenten, zegt Beuc.BEUC vraagt daarom, precies één dag nadat Test-Aankoop een gelijkaardige eis formuleerde, dat Europa eenduidige regels oplegt waardoor de consument duidelijk weet in welk land het ruwe materiaal geproduceerd werd en in welk land het voedingsmiddel vervolgens verwerkt werd. (SVEN NACKSTRAND)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content