'Zeven op tien truckers rijden bijna blind door te korte tussenafstand in Kennedytunnel'

01/11/11 om 09:30 - Bijgewerkt om 09:30

Minder dan tien procent van de vrachtwagenchauffeurs houdt zich aan de wettelijk opgelegde minimumafstand van 50 meter. Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) wijst naar de trajectcontrole in Gentbrugge.

'Zeven op tien truckers rijden bijna blind door te korte tussenafstand in Kennedytunnel'

© Belga

Zeven op de tien truckers houden in en rond de Kennedytunnel minder dan 25 meter tussenafstand en rijden daardoor zo goed als blind. Dat blijkt uit metingen van mobiliteitsclub VAB.

De wettelijk opgelegde minimumtussenafstand van 50 meter wordt door minder dan tien procent van de vrachtwagenchauffeurs gerespecteerd. Nochtans voerde VAB haar observatieonderzoek uit buiten de spits en bij vlot verkeer, zodat de minimumafstand perfect gerespecteerd kon worden, luidt het.

"Alarmerend is dat de situatie zeer sterk verslechterd is tegenover een gelijkaardige meting in 2007", zegt VAB-woordvoerder Maarten Matienko. Het onvoldoende afstand houden heeft volgens VAB ook een effect gehad op het aantal ongevallen. Zo is het aantal ongevallen met gewonden waarbij een vrachtwagen betrokken is bijna verdubbeld in de zone in en rond de Kennedytunnel tijdens de eerste helft van dit jaar in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Ook automobilisten rijden gevaarlijk

VAB wijst niet enkel vrachtwagenbestuurders met de vinger, maar meent dat ook automobilisten in en rond de Kennedytunnel gevaarlijke overtredingen begaan. Zo is er sprake van onaangepaste snelheid en sterk afremmen ter hoogte van de onbemande camera's, wat voor opstoppingen en gevaarlijke situaties zorgt. Witte doorlopende lijnen worden genegeerd en de pechstrook wordt gebruikt om files in te halen, aldus VAB.

Liefkenshoektunnel

De mobiliteitsclub vraagt dat verzadiging van de Kennedytunnel aangepakt zou worden door een deel van het vrachtverkeer via de Liefkenshoektunnel te sturen. Die heeft volgens VAB immers nog voldoende restcapaciteit (50 procent) om dit extra verkeer vlot te kunnen verwerken. Daarnaast wil VAB trajectcontroles van de snelheid op het traject voor de Kennedytunnel en meer controles op het afstand houden van vrachtwagens en op gevaarlijk rijgedrag.

Hilde Crevits: 'Wachten op Gentbrugge'

Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) vindt trajectcontroles een "goed idee", maar er worden geen beslissingen genomen "zolang de FOD de modelgoedkeuring van het trajectcontrolesysteem in Gentbrugge niet aflevert". Dat zegt het kabinet van de Vlaamse minister van Mobiliteit in een reactie op de vraag van mobiliteitsclub VAB naar trajectcontroles van de snelheid op het traject voor de Kennedytunnel.

Wat de VAB's vraag betreft om de verzadiging van de Kennedytunnel aan te pakken door een deel van het vrachtverkeer via de Liefkenshoektunnel te sturen, geeft het kabinet aan dat momenteel bekeken wordt of het mogelijk is om het tolgeld voor de Liefkenshoektunnel mee te integreren in de kilometerheffing voor vrachtwagens.

Controles tussenafstanden vrachtwagens moeilijk

De mobiliteitsclub drong verder ook aan op controles van de tussenafstanden van vrachtwagens aan de Kennedytunnel. Het kabinet-Crevits benadrukt dat er een controlesysteem voor tussenafstanden geïnstalleerd is op de E17 ter hoogte van Kruibeke (richting Antwerpen), dus even vóór de Kennedytunnel.

Ter hoogte van de Kennedytunnel zelf is er momenteel geen systeem voor controle van tussenafstanden actief of gepland. Dat is volgens Crevits immers niet evident omdat er "veel weefbewegingen zijn in de Kennedytunnel". (Belga/SD)

Lees meer over:

Onze partners