Zeven op de tien Belgen actief op sociaalnetwerksites

(Belga) Bijna zeventig procent (69 pct) van de Belgische internetgebruikers is lid van minstens één sociaalnetwerksite. Dat blijkt uit een recent onderzoek van marktonderzoeksbureau InSites Consulting. Gemiddeld zijn we actief op 1,4 netwerksites, terwijl 2 procent van de Belgen lid is van vijf of meer netwerken. Bovendien volgt bijna de helft van de netwerkgebruikers minstens één merk.

“Bijna twee derde (62 pct) van de Belgische internetgebruikers heeft een Facebookprofiel”, luidt het vandaag in een persbericht. “Het professionele sociale netwerk LinkedIn (19 pct) volgt op de tweede plaats en Google+ (18 pct) vervolledigt het podium.” Het overgrote deel (95 pct) heeft bovendien geen plannen om zijn social mediagebruik in de nabije toekomst stop te zetten. “De consument is duidelijk tevreden over het huidige aanbod van sociaalnetwerksites, slechts een kleine groep internetgebruikers is steeds op zoek naar iets nieuws”, legt Steven Van Belleghem van Insites Consulting uit. “Enkel sites die echt iets nieuws kunnen brengen, roepen interesse op.” De relatief nieuwe netwerksites Pinterest en Instagram kunnen daarom de harten van de internetgebruikers nog veroveren, luidt het bij InSites Consulting. Exact 44 procent van de sociaalnetwerkgebruikers volgt bovendien minstens een merk via sociale media. Gemiddeld volgen de Belgen 11,1 merken. Ze lezen en delen de inhoud voornamelijk om informatie en promoties te ontvangen. Marktonderzoeksbureau InSites Consulting nam in opdracht van IAB Belgium, de beroepsvereniging van de actoren binnen de digitale en interactieve communicatiemarkt, enquêtes af bij 7.827 respondenten uit 19 verschillende landen. In België namen 447 internetgebruikers deel aan het onderzoek. (ANA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content