Zelfmoordlijn kreeg ruim een kwart meer oproepen in 2015

15/03/16 om 11:46 - Bijgewerkt om 11:46

Bron: Belga

(Belga) De Zelfmoordlijn 1813 heeft vorig jaar 18.283 oproepen beantwoord via telefoon, chat en e-mail. Dat is 26 procent meer dan in 2014, zo meldt het Centrum ter Preventie van Zelfdoding (CPZ). De stijging is vooral te verklaren door de uitbreiding van het vrijwilligersbestand.

Het merendeel van de oproepen naar de Zelfmoordlijn gebeurt nog steeds via de telefoon (14.509), maar ook het aantal gesprekken via chat (2.218) en e-mail (1.556) zit in de lift. Het afgelopen jaar zette het CPZ dan ook sterk in op de werving en opleiding van nieuwe vrijwilligers. Tegen eind 2015 waren er al 75 nieuwe medewerkers en hadden maar liefst 977 mensen zich aangemeld. De Zelfmoordlijn kiest er ook bewust voor om met vrijwilligers te werken. "De drempel om met een vrijwilliger over een moeilijk en geladen onderwerp zoals zelfdoding te spreken, ligt lager dan de stap naar een professionele hulpverlener", zegt Kirsten Pauwels, directeur van het CPZ. Zij hoopt dan ook dat centrum de komende jaren nog zal kunnen blijven uitbreiden. "We weten dat we nog altijd niet alle oproepen beantwoorden. Daarom blijven we op zoek naar vrijwilligers, maar zeker ook naar financiële middelen om onze werking verder uit te bouwen", zegt ze. De forse stijging van het aantal oproepen naar de Zelfmoordlijn, toont volgens Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen (CD&V) het "groot belang ervan aan voor zij die steun nodig hebben". "Mijn appreciatie voor het werk van de vrijwilligers is groot", zegt hij. "Dankzij een doorgedreven traject zijn zij opgeleid om mensen in een suïcidale crisis een luisterend oor te bieden." Wie met vragen zit over zelfdoding, kan terecht bij de Zelfmoordlijn op het gratis nummer 1813 en op de site www.zelfmoord1813.be. (Belga)

Onze partners