Wouter Van Besien (Groen) in Antwerpen: ‘Dit stadsbestuur respecteert niet alle inwoners’

Wouter Van Besien aan Het Steen: 'De auto's staan stil.' © Franky Verdickt
Peter Casteels

Antwerpen toont te weinig ambitie, zegt Groen-lijsttrekker Wouter Van Besien.

‘We zijn het als Antwerpenaren aan onszelf verplicht om in België en Vlaanderen het voortouw te nemen. Dat gebeurt vandaag niet’, zegt Wouter Van Besien. ‘Kijk naar de mobiliteit in de stad: de luchtkwaliteit is ondermaats, er zijn nog steeds veel fietsongevallen en bijna iedereen staat stil in de file. Het mobiliteitsplan dat wij hebben gelanceerd is een ambitieus project: investeren in openbaar vervoer en fietsinfrastructuur zodat we heel wat delen van de stad autoluw kunnen maken. Wonen staat ook hoog op onze agenda: wij willen in vijftien jaar tijd 20.000 woningen bijbouwen en 40.000 huizen renoveren. Die woningen moeten ook betaalbaar blijven.’

Hoe kan een stadsbestuur de woningprijzen onder controle houden?

Wouter Van Besien: Antwerpen beschikt daarvoor over enkele instrumenten waar het huidige bestuur helaas totaal geen aandacht voor heeft. Zodra een stad met renovatiepremies of andere budgetten betrokken is bij een woningproject, kan ze in ruil eisen dat de huurprijzen van die appartementen binnen de perken blijven. En dat is nodig: de woningprijzen stijgen in Antwerpen sneller dan in de rest van Vlaanderen, terwijl het inkomen onder het Vlaamse gemiddelde zakt.

Ik zal ervoor zorgen dat de tram naar Ekeren en Brasschaat er wel komt

Wat vindt u de slechtste beslissing van dit stadsbestuur, die u ook meteen zult terugdraaien als u de verkiezingen wint?

Van Besien: Wat mij vooral stoort, is dat dit stadsbestuur niet alle inwoners respecteert en groepen tegen elkaar opzet. Veralgemeningen zoals burgemeester Bart De Wever of schepen Fons Duchateau soms maken, zijn uit den boze. Zij viseren ‘de Berbers’, of zeggen dat moslims meer conflictgericht zijn dan Joden. Individuen die over de schreef gaan, moeten worden gestraft. Maar ik zal me nooit schuldig maken aan het wegzetten van hele bevolkingsgroepen. Ik wil net iedereen betrekken bij de stad.

En om een concrete beleidsdaad te kiezen: er zijn ook verschillende plannen voor tramverlengingen geschrapt, bijvoorbeeld naar Ekeren en Brasschaat. Ik zal ervoor zorgen dat die er wel komen. Blijkbaar zijn er mensen in de rand bang voor die trams en wie daarop zit, maar dat slaat nergens op. Ook de bussen die dit stadsbestuur heeft geschrapt, willen wij terug laten rijden.

Zult u de drie spookstations van de metro onder de Turnhoutsebaan in gebruik nemen? Het stadsbestuur wordt verweten daar geen werk van te willen maken.

Van Besien: Het is niet alleen de stad die daarover beslist, maar wij zullen daar wel voor proberen te zorgen. Ook de metropijp onder de Kerkstraat moet weer in gebruik worden genomen.

De burgerparticipatie die Gent rond het circulatieplan organiseerde, is mislukt. Zult u beter naar de burger luisteren als u uw nog ambitieuzere mobiliteitsplan gaat invoeren?

Van Besien: Als districtsburgemeester in Borgerhout betrok ik de inwoners al bij veel kleinere ingrepen in de buurt. We zullen vanaf dag één onze plannen duidelijk maken, en burgerpanels betrekken bij de uitvoering daarvan. Natuurlijk, onze doelstellingen wijzigen niet: wij willen een betere luchtkwaliteit en meer verkeersveiligheid in de stad.

Dus er zal ook naar Fernand Huts worden geluisterd?

Van Besien: Zeker. Naar alle bedrijfsleiders trouwens. Maar ik was al aangenaam verrast door de reacties van Unizo en automobilistenbond VAB op de plannen die we onlangs voorstelden. Mobiliteit is al lang geen verhaal meer van burgers tegen bedrijven, of van fietsers tegen auto’s. Zoals het vandaag loopt, werkt het verkeer voor iedereen even slecht: ook de auto’s staan stil.

Een laatste vraagje: u blies Samen op omdat de rol van Tom Meeuws in de ogen van Groen onhoudbaar was geworden. Maar de SP.A zei altijd dat jullie van alles wat er over De Lijn naar buiten kwam al lang op de hoogte waren. Klopt dat?

Van Besien: Ik doe niet meer mee in het spel dat er tot op vandaag rond Tom Meeuws wordt gespeeld. Deze campagne moet gaan over wat goed is voor de Antwerpenaar.

Onder de Boerentoren

– De SP.A trekt in oktober naar de verkiezingen met een lijsttrekker die geen partijkaart heeft: Jinnih Beels. Haar voorganger en oud-burgemeester Patrick Janssens gaf al graag de indruk dat hij geen lid meer was van de partij, maar zover als Beels heeft Janssens het nooit gedreven. Natuurlijk, oorspronkelijk wilde de SP.A naar de verkiezingen met een lijsttrekker die lid is van Groen.


– Kort nadat Janssens zijn sjerp had verloren, ging zijn favoriete voetbalclub Beerschot AC failliet. Niet veel later herrees de club als KFCO Beerschot Wilrijk, een club die nationale voetbalgeschiedenis zou schrijven. Tijdens de bestuursperiode van Bart De Wever promoveerde KFCO Beerschot Wilrijk vier keer op rij, een unicum.


– Antwerpen en bruggen, je zou er een boek over kunnen schrijven. In 1914 konden tienduizenden Antwerpenaren dankzij een pontonbrug over de Schelde vluchten voor de Duitse bezetter. Om deze geschiedenis te herdenken werd de sinjoor honderd jaar later uitgenodigd om nog eens de oversteek via een pontonbrug te wagen. Het evenement draaide volledig in de soep. ‘Een dolk in mijn hart’, liet De Wever zich ontvallen. Als toenmalig De Lijn-directeur Tom Meeuws de Antwerpenaar enkele maanden later uitnodigt voor een wandeling door de Reuzenpijp in Borgerhout, spot hij dat de bevolking niet hoeft te vrezen voor een nieuw debacle. La vengeance est un plat qui se mange froid.


– Antwerpen heeft niet enkel een burgemeester, er loopt ook een kloon van Bart De Wever rond. De komiek Geert Beullens, die met wat goede wil aardig op De Wever lijkt, verschijnt in de stad als steun en toeverlaat voor iedereen die moeite heeft met het originele exemplaar. Einddoel is een heuse verkiezingsconference, in oktober te zien in de Arenbergschouwburg.


– Jazzcafé De Muze slaagde erin om de voorbije bestuursperiode niet één keer maar twee keer aan de rand van het faillissement te belanden. Zowel in 2014 als vorig jaar moest het legendarische café in het centrum van Antwerpen de deuren sluiten. Beide keren slaagden de uitbater Jan Van Den Braak en zijn klanten erin om aan dat noodlot te ontsnappen. De Muze is dus nog altijd open. Het nabijgelegen Vlaams-nationalistische café De leeuw van Vlaanderen hoefde slechts één faillissement af te wenden.

Partner Content