Woon-werkverkeer: auto boet in aan populariteit

© ID/ Fred Debrock

De auto verliest terrein in het woon-werkverkeer. De wagen was vorig jaar goed voor 56 pct van de woon-werkverplaatsngen, terwijl dat in 2010 nog 71 pct was. Dat blijkt uit de eerste resultaten van een grote enquête van het Vias Institute, het voormalige BIVV. Er werden 30.000 personen ondervraagd.

De trein en de fiets wonnen terrein en stegen respectievelijk van 6 naar 10 pct en van 7 naar 16 pct. Redenen om de fiets op stal te laten, zijn de weersomstandigheden, de verkeersonveiligheid en de fietsinfrastructuur die te onveilig of in slechte staat is. “De veiligheid van fietsers moet een prioriteit zijn voor het bereiken van een ‘modal shift’, vooral met de komst van de elektrische fiets, die sneller is, maar ook gevaarlijker”, zegt Julien Leblud, onderzoek bij Vias. Mensen die met een elektrische fiets rijden, geven aan dat zij gemiddeld drie keer meer geconfronteerd worden met een gevaarlijke situatie dan automobilisten.

Ook voor korte verplaatsingen (tussen 1 en 2 kilometer) boet de auto aan populariteit in: van 53 pct in 2010 naar 32 pct in 2016. De Belgen verplaatsen zich steeds vaker te voet (39 pct tegenover 27 pct) of nemen de fiets (21 pct tegenover 18 pct). Toch wordt de wagen nog in de helft van de gevallen gebruikt voor korte verplaatsingen van minder dan 10 kilometer, en in 23 pct van de gevallen voor verplaatsingen van minder dan 5 kilometer. De auto wordt in ongeveer de helft van de korte verplaatsingen van minder dan 5 kilometer gebruikt om te winkelen.

De definitieve resultaten van de Monitor-enquête worden volgend jaar verwacht.

Partner Content