Woestijnvis neemt pers in het ootje

16/06/10 om 11:31 - Bijgewerkt om 11:31

Het productiehuis liet valse persberichten de wereld insturen. De Vereniging van Journalisten reageert scherp.

Woestijnvis neemt pers in het ootje

© Belga

Woestijnvis heeft een neponderzoeksbureau het afgelopen jaar valse berichten naar de media laten sturen. Volgens het productiehuis is het initiatief een test in het kader van een nieuw televisieprogramma. De Vlaamse Vereniging van Journalisten reageert ontstemd.

Dat schreven de Concentrakranten woensdag. Het 'bureau' in kwestie, Data Driven, stuurde berichten de wereld in met allerlei weetjes, ook tijdens de recente kiescampagne.

Verschillende van die berichten hebben de pers gehaald. Zo kon de Vlaming onlangs bijvoorbeeld vernemen dat Open VLD'ers het vaakst seks hebben. Er was ook een bericht over hoe lang de Vlaming er gemiddeld over deed om te stemmen.

Dat blijkt allemaal valse informatie te zijn. Data Driven blijkt immers niet te bestaan. Het Belang van Limburg ontdekte dat het om een creatie gaat van Woestijnvis.

Olivier Goris, programmacoördinator bij Woestijnvis, geeft dat toe. De persberichten die verstuurd werden, kaderen in een nieuw programma dat wordt uitgetest.

VVJ ontstemd

Nationaal secretaris Pol Deltour van de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ) betreurt een en ander. In een reactie verklaarde hij het woensdag heel triest te vinden dat een mediahuis als Woestijnvis de andere media belazert.

Deltour is zeer scherp voor het initiatief. Volgens hem heeft Woestijnvis de nieuwsgaring op een georchestreerde en professionele manier 'geperverteerd' en een spelletje gespeeld met de geloofwaardigheid van de Vlaamse media.

Maar Deltour doet ook een oproep aan de media om hun bronnen meer te controleren. Volgens hem nemen media nog te snel berichten over zonder dat de bronnen voldoende gecheckt worden.

Onze partners