“Woestijnvis moet zich aanpassen aan adverteerders”

(Belga) Woestijnvis zal zijn programma’s moeten afstemmen op de adverteerders van VT4 en VIJFtv. Dat is te horen bij moederhuis SBS België, waar vandaag de langetermijnplanning wordt gepresenteerd aan de reclamemarkt. Beide zenders kunnen voor het eerste kwartaal alvast mooie groeicijfers voorleggen.

Adverteerders zijn op zoek naar een jong publiek, terwijl de programma’s die Woestijnvis in het verleden maakte vaak iets oudere kijkers aantrokken. “Een programma op een commerciële zender kent ook een heel eigen dynamiek,” zegt Thierry Tacheny, ceo van SBS België, “met een spanningsboog die is opgebouwd rond de reclamebreaks.” VT4 en VIJFtv beseffen dat de reclamemarkt onder druk staat, onder meer door de digitale televisie die het eenvoudig maakt om reclameblokken door te spoelen. “We zijn op zoek naar manieren om reclame aantrekkelijker te maken”, aldus Tacheny. “De spots moeten worden ingebed in een geheel dat aangenaam is om te bekijken.” Daarnaast zoekt SBS naar alternatieve bronnen van inkomsten, onder meer bij de distributeurs. “Tv is te goedkoop in Vlaanderen”, zegt de ceo, die Belgacom en Telenet met de vinger wijst. “Een videorecorder kostte vroeger 1.000 euro, vandaag wordt hij gratis aangeboden in de vorm van een digicorder. De distributeurs moeten hun prijs optrekken en de zenders beter vergoeden.” Over de programmatie werd woensdag weinig nieuwe info gelost. Zeker is alvast dat VT4 vanaf september een dagelijkse actuashow krijgt, met Tom Lenaerts, Sofie Lemaire, Gilles De Coster en Christophe Deborsu. In de vooravond blijft ‘Komen Eten’ de sterkhouder en in het late blok wordt op ‘De Slimste Mens’ gerekend. (KME)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content