Winnaars Creativiteitsmarathon bedenken oplossing voor behandeling zeldzame ziekten

31/01/13 om 15:58 - Bijgewerkt om 15:58

(Belga) De winnaars van de derde editie van de Creativiteitsmarathon hebben een creatieve oplossing gezocht om mensen met een zeldzame ziekte toch van een dure behandeling te verzekeren. Dat meldt essenscia Vlaanderen, de federatie van de chemische industrie, kunststoffen en life sciences, in een persbericht. Met de marathon, die essencia organiseert in samenwerking met de Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo) en Flanders DC, wil de federatie het ondernemerschap en de creativiteit bij jongeren aanwakkeren.

Tijdens de Creativiteitsmarathon, die gisteren en vandaag plaatsvond in het provinciehuis van Leuven, gingen vijftien teams van leerlingen uit de derde graad van het secundair onderwijs de uitdaging aan om een creatieve oplossing te bedenken voor vijf wereldwijde problemen, geformuleerd door vijf peterbedrijven uit de sector chemie, kunststoffen en life sciences.De jury, bestaande uit voorzitter Frank Deboosere en de directies van de vijf peterbedrijven Senior Bayer Representative Benelux, Deceuninck, Genzyme, MSD en Solvay, koos het team International Rare Diseases Organisation uit als winnaar.Het team bestond uit Antoine Hendrickx (Scheppersinstituut Mechelen), Lauren Hannes (Rozenberg S.O. Mol), Hidde Meeus (Rozenberg S.O. Mol), Laura Hillewaert (Sint-Jozefscollege Brugge), Rani Sileghem (VKO Opwijk) en Ruben De Ruyter (Koninklijk Atheneum Erasmus De Pinte). De leerlingen winnen een ticket voor de Europese finale van het Innovation Camp."Het team ontwikkelde op vraag van het biofarmaceutisch bedrijf Genzyme een model waarin overheid, bedrijven en maatschappij samenwerken om de prijs van therapieën voor patiënten met een zeldzame ziekte te drukken", aldus de woordvoerder van Essenscia, Frank Beckx. "Hun oplossing was zeer gestructureerd en de leerlingen toonden veel teamspirit, zeker omdat de leden van de teams elkaar op voorhand nog niet kenden." (DLA)

Onze partners