Winkeliers omzeilen sperperiode

(Belga) De sperperiode mag dan officieel van kracht zijn, op de drukste winkeldag van het eindejaar viel daar vrijdag niks van te merken. Met behulp van koppelverkoop, uitverkopen en fluistersolden op Facebook proberen winkeliers de wet te omzeilen. Dat schrijft De Morgen zaterdag.

Volgens Chantal De Pauw van de FOD Economie “tasten winkeliers de grenzen van de wet af om klanten in de sperperiode te lokken”. “Sinds de wet op de marktpraktijken in 2010 is herzien, is de lijn tussen wat wel en niet mag dun geworden”, zegt ze. Kortingen op de winkelruiten afficheren mag niet, tenzij er – in kleine lettertjes – bij staat dat die pas vanaf twee stuks tellen. Koppelverkoop is immers sinds anderhalf jaar toegelaten. Fluistersolden kan ook nog net. “Als een verkoopster de reductie in het oor fluistert, gaat dat om een individueel contact tussen koper en kleinhandel”, legt De Pauw uit. “Wat we vaak zien, zijn pre-soldenkoopjes die via sms, e-mail, Twitter en Facebook worden aangekondigd aan het klantenbestand. Wat tijdens de sperperiode wél verboden is. Alleen: we kunnen dat onmogelijk allemaal controleren.” Volgend jaar beslist het Europees Hof van Justitie of de sperperiode in strijd is met de Europese richtlijnen. (VRW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content