WIM verhoogt pakkans overladen vrachtwagens

01/07/13 om 14:04 - Bijgewerkt om 14:04

(Belga) Het systeem Weigh in Motion (WIM) dat vrachtwagens meet terwijl ze voorbijrijden haalt een gemiddelde efficiëntie van 80 procent. Dat wil zeggen dat 8 op de 10 voertuigen die via het het WIM-systeem van de baan werden gehaald ook effectief te zwaar beladen waren. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Griet Smaers (CD&V) heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits.

WIM verhoogt pakkans overladen vrachtwagens

Het WIM-systeem controleert rijdende vrachtwagens op hun gewicht. Dat gebeurt via weegsensoren in het wegdek en camera's met nummerplaatherkenning. De meetgegevens worden doorgestuurd naar de politie die verderop opgesteld staat. Zij kunnen dan de gesignaleerde vrachtwagens van de baan halen voor een exacte weging. Uit de cijfers blijkt dat de WIM-systemen een efficiëntie van 80 procent hebben. Zo werden er in 2011 656 processen-verbaal uitgeschreven na 826 controles (79,4 pct) en in 2012 591 pv's na 723 controles (81,7 pct). Voor de eerste vier maanden van dit jaar staat de teller op 310 pv's op 393 controles (79 pct). "Overladen vrachtwagens veroorzaken niet alleen vroegtijdige slijtage van het wegdek, maar verhogen ook, bij eventuele aanrijding, de impact van het ongeval. Dankzij het WIM-project wordt de pakkans van overladen vrachtwagens sterk verhoogd", zegt parlementslid Smaers. (Belga)

Onze partners