Weyts wil eerste schop Oosterweelverbinding in 2017 in de grond steken, ondanks nieuwe aanbesteding

20/12/14 om 11:47 - Bijgewerkt om 11:47

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil de eerste spade voor de Oosterweelverbinding rond Antwerpen in 2017 in de grond zetten, ook al moet er van Europa een nieuwe aanbesteding uitgeschreven worden. Yasmine Kherbache (SP.A) en Wouter Van Besien (Groen) vinden wat Weyts voorstel onrealistisch.

Weyts wil eerste schop Oosterweelverbinding in 2017 in de grond steken, ondanks nieuwe aanbesteding

Ben Weyts (N-VA) © BELGA

Op de VRT Radio zei Weyts dat de timing voor de Oosterweelverbinding overeind blijft, ook al moet Vlaanderen van Europa een nieuwe aanbesteding uitschrijven omdat er teveel aan de plannen is gesleuteld. 'We zijn eindelijk verlost van de molensteen rond onze nek. Dit zorgt niet voor oponthoud', aldus de minister. 'We willen in 2017 effectief de eerste schop in de grond steken.'

Kherbache: 'Weyts is doof en blind voor betere alternatieven'

Antwerps SP.A-fractieleidster Yasmine Kherbache vindt het 'onverantwoord' dat Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) 'doof en blind blijft voor betere en snellere alternatieven' voor de Oosterweelverbinding.

Volgens Kherbache is wat Weyts voorstelt 'niet realistisch', en zal het bovendien nog veel meer verkeersellende met zich meebrengen. 'Veel beter is om tegen 2016 al het vrachtverkeer, 8.000 vrachtwagens per dag, van de Ring te halen en langs de Liefkenshoektunnel te sturen. Die tunnel moet men bovendien tolvrij maken voor het personenverkeer', zegt ze.

'Daarnaast kan de procedure voor de aanleg van de A102 versneld worden. Die weg leidt het verkeer van het Duitse Ruhrgebied, de Kempen en Limburg weg van de ring', aldus nog Kherbache.

Op lange termijn wil de SP.A-politica werk maken van een totaalproject 'mét integratie van de overkapping van de Ring'.

Van Besien: 'Timing is onrealistisch'

Ook Wouter Van Besien van Groen stelde zich op de VRT Radio vragen bij het optimisme van Weyts. 'De timing die men nu vooropstelt, is totaal onrealistisch. Er moeten nog heel wat procedures doorlopen worden. Er komen ook heel wat klachten, wat normaal is bij zo'n project die een nieuwe autosnelweg door de stad trekt. Het meest intelligente zou nu zijn om de blik open te trekken en te kijken welke andere mogelijkheden er zijn, zoals bijvoorbeeld de overkapping van de ring.' (Belga/MI)

Onze partners