"Weyts legt aanbevelingen rijopleiding van Europa en eigen studie naast zich neer"

29/12/15 om 08:06 - Bijgewerkt om 08:06

Bron: Belga

(Belga) Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts legt aanbevelingen van de Europese Commissie en van een eigen studie bij het Steunpunt Verkeersveiligheid voor het verbeteren van de rijopleiding naast zich neer. Dat meldt mobiliteitsclub VAB. "Het verplichte terugkommoment dat de minister wil introduceren, en dat hij opvoert als een waardevolle nieuwe 'fase' in de vernieuwde rijopleiding, wordt door het Steunpunt Verkeersveiligheid in feite expliciet afgewezen als beleidsaanbeveling om de rijopleiding te verbeteren", klinkt het.

"Weyts legt aanbevelingen rijopleiding van Europa en eigen studie naast zich neer"

"Weyts legt aanbevelingen rijopleiding van Europa en eigen studie naast zich neer" © BELGA

Volgend jaar zullen we volgens VAB een moeilijker rijexamen krijgen, terwijl de rijopleiding zelf niet aangepakt wordt, "laat staan dat ze de kandidaten beter zal voorbereiden op dat nieuwe examen". Behalve specialisten zijn ook de automobilisten het niet eens met de visie van Weyts, zo blijkt een enquête van VAB bij zowat 2.000 respondenten. "De automobilist is van oordeel dat er eerst werk gemaakt moet worden van een betere basisopleiding, vooraleer je nascholing gaat verplichten." Ook jongeren vinden een terugkommoment na het behalen van het rijbewijs maar niets, blijkt uit een bevraging van 1.900 jongeren die recentelijk hun rijbewijs behaalden. VAB ijvert voor een veralgemening van het opleidingstraject zoals toegepast binnen het Vlaamse project 'Start to Drive' (met een infoavond voor de begeleider, een praktische basisopleiding van 2 uur in een rijschool en een evaluatiemoment na minimum twee maanden oefenen). De kostprijs voor een korte opleiding voor de vrije begeleider kan volgens VAB bovendien zeer laag gehouden worden, aangezien het om een groepssessie gaat en "dit financieel ondersteund kan worden vanuit het op te richten Verkeersveiligheidsfonds van minister Weyts." "Zowel deskundigen als automobilisten en jongeren zelf geven aan dat een investering in een goede basisopleiding en een korte bijscholing van de begeleider aangewezen is. Waarom de minister dit naast zich neerlegt en kiest voor een (overigens nog niet gedefinieerde) 'terugkomdag', waar geen draagvlak voor bestaat, is ons een raadsel", aldus VAB. (Belga)

Onze partners