Wetteren: Geen slachtoffers gevonden bij controle lege woningen

In Wetteren zijn geen slachtoffers gevonden bij de controle van een vijftigtal woningen waarover na de treinramp geen duidelijkheid was of er nog iemand aanwezig was.

In een vijftigtal woningen waarover na de treinramp geen duidelijkheid was, zijn geen slachtoffers gevonden. Dat bevestigt burgemeester Alain Pardaen van Wetteren.

“Er is niemand meer van wie we niets weten”, zegt burgemeester Pardaen. “Een aantal mensen zijn nog niet terug in hun woning, omdat ze bijvoorbeeld voor langere tijd op reis zijn. Die mensen zullen bij hun terugkomst gecontacteerd worden en gevraagd worden hun woning te verluchten en na te kijken.”

Bewoners binnen rode zone nog niet naar huis

Gouverneur Jan Briers liet verder weten dat een vijftigtal bewoners binnen de rode zone zeker voor 23 mei niet naar huis kunnen terugkeren. “Het coördinatiecomité zal de bewoners van de perimeter persoonlijk inlichten over de verdere timing van de werken. Infrabel liet weten dat de streefdatum voor het bergen van de wagons en vrijmaken van de sporen 22 mei is. Nadien kan gestart worden met de saneringswerken en herstel van de spoorweginfrastructuur”, aldus Briers.

Infrabel is gestart met het opbouwen van een werfzone aan de Noordzijde van het spoor. “Tegen 22 mei zouden alle wagons geborgen moeten zijn en zou het terrein vrijgemaakt moeten zijn. Op 23 mei kan, onder voorbehoud, gestart worden met de sanering. Na de sanering moet de herstelling van de infrastructuurwerken gebeuren. We zouden een viertal weken nodig hebben om de infrastructuur te herstellen. De schade is zeer aanzienlijk. Over een afstand van 350 meter is er schade aan bovenleiding, sporen en wissels. De wissels moeten bijvoorbeeld op maat gemaakt worden voor deze plaats in Wetteren”, meldt Infrabel.

Trein en bestuurder beschikten over nodige vergunningen

De ramptrein van DB Schenker Rail Nederland en de bestuurder beschikten overigens over de nodige vergunningen en certificaten. Momenteel onderzoeken twee experts het ongeval op het terrein. Dat kregen de leden van de Kamercommissie Spoorwegveiligheid te horen tijdens een hoorzitting over het ongeval.

Directeur Thierry Breyne van de dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen (DVIS) en Leslie Mathues, hoofdonderzoeker bij het Onderzoeksorgaan voor Ongevallen en Incidenten op het Spoor, gaven een voornamelijk technische uitleg over de werking van hun dienst.

Breyne gaf een overzicht van alle vergunningen en certificaten die trein en bestuurder moeten hebben om op het Belgische spoor actief te kunnen zijn. DB Schenker Rail Nederland beschikt zowel over een Europees (als onderaannemer van NMBS Logistics) en nationaal (uitgereikt in 2012) veiligheidscertificaat. De treinbestuurder beschikte over de nodige attesten van lijn- en materiaalkennis, en over de medische en psychologische attesten.

Mathues verklaarde dat er momenteel twee onderzoekers (met beschermpakken en gasmaskers) op het terrein actief zijn. Daar kan een derde bijkomen na groen licht van de brandweer. Over de inhoud van onderzoeken kan het Onderzoeksorgaan wettelijk geen informatie vrijgeven zonder toestemming van de gerechtelijke overheden. (Belga/AVE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content