Wetenschappers vinden in 2013 de eerste “Aarde” buiten ons zonnestelsel

(Belga) Volgend jaar zullen astronomen de eerste “Aarde” buiten ons eigen zonnestelsel ontdekken, zo hebben toonaangevende wetenschappers vandaag tegenover space.com gezegd.

Het is van 1995 geleden dat wetenschappers de eerste planeet buiten ons zonnestelsel – in het jargon een exoplaneet – hebben ontdekt. Sindsdien zijn daar meer dan 800 bijgekomen. Een cataloog van de speciale Kepler-telescoop van de NASA heeft daarbovenop nog meer dan 2.300 potentiële kandidaten aangevlagd. Of nog: Mikko Tuomi van de Universiteit van Hertfordshire schat “voorzichtig” dat er in onze Melkweg alleen al 200 miljard sterren kunnen zijn met minstens 50 miljard planeten. Als 1 op 10.000 op onze Aarde gelijkt, komen we op 5.000.000 dergelijke exoplaneten. De eerste gevonden exoplaneten waren hete Jupiter-achtige mastodonten die dicht rondom hun ster draaien. Onbewoonbaar dus. Maar dankzij verbeterde apparatuur en technieken gaven zich ook andere werelden bloot, die ook meer op onze planeet begonnen te lijken. Geciteerd door space.com meent Abel Mendez van de Universiteit van Puerto Rico dat er momenteel negen potentieel levensvatbare planeten zijn, maar geen ervan is klein genoeg om een tweelingbroer van de Aarde te zijn. “Maar ik ben er zeer positief over dat de eerste tweelingbroer van de Aarde volgend jaar wordt ontdekt”, beklemtoont de wetenschapper. Ook de vermaarde planetenjager Geoff Marcy van de Universiteit van California houdt zo’n ontdekking in 2013 voor “waarschijnlijk”. Zowel Mendez als Marcy denken dat de Kepler van de NASA de vondst zal doen die een zware impact op onze mensheid zal hebben. (ANA)