Wetenschappers UGent en VIB vinden nieuwe piste tegen septische shock

(Belga) Onderzoekers van de Gentse Universiteit en het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB) hebben een nieuwe piste ontdekt in het voorkomen van een septische shock, de meest voorkomende doodsoorzaak op de afdeling intensieve zorg in ziekenhuizen. De bevindingen van een onderzoek op muizen werden gepubliceerd in het vaktijdschrift Immunity, meldt de Universiteit Gent.

“Septische shock, kortweg sepsis, is een extreme ontstekingsreactie van het lichaam”, aldus professor Peter Vandenabeele van de vakgroep Biomedische Moleculaire Biologie (UGent). “Bij sepsis gaat acute ontsteking gepaard met lage bloeddruk en bloedklonters, wat zorgt voor het stilvallen van de organen. Onlangs nog overleed de Braziliaanse voetballegende Socrates aan de gevolgen van de aandoening.” In de studie beschrijven de wetenschappers dat het blokkeren van een bepaald type celdood (necroptose) muizen compleet beschermt tegen deze dodelijke ontsteking. “Met het stilleggen van necroptose, hebben we een mogelijk nieuw doelwit gevonden voor een therapie.” De wetenschappers slaagden erin om necroptose te blokkeren door RIPK-moleculen (Receptor-interacting serine/threonine-protein kinase) uit te schakelen. “Uit de experimenten bleek dat RIPK een cruciale rol speelt bij septische shock en het Systemisch Inflammatoir Respons Syndroom (SIRS), een zware ontstekingsreactie die het hele lichaam aantast, bijvoorbeeld door een infectie of bij ernstige brandwonden of een zwaar auto-ongeval” De wetenschappers zeggen wel dat er nog onderzoek nodig is over de potentiële toepassingen van de ontdekking. (KME)