West-Vlaamse VTI’s pleiten voor algemene eerste graad

(Belga) De West-Vlaamse VTI’s, scholen voor wetenschap en techniek, willen dat er geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen ASO, TSO en BSO in de eerste graad. Op die manier willen ze leerlingen op basis van talent de goede richting insturen, opdat zij zouden kiezen voor knelpuntberoepen. Clusters in één school moeten daarvoor zorgen.

“Door de denataliteit daalt het aantal leerlingen in het secundair onderwijs, maar vreemd genoeg merkt het ASO dat niet. Er vallen enkel leerlingen weg in alle nijverheidstechnische richtingen”, meldt Frank Travers, directeur van het VTI Oostende. “Op die manier worden knelpuntberoepen niet meer ingevuld. Integendeel, ze worden nog knellender.” Volgens de VTI’s heeft dat grotendeels te maken met perceptie. “Zeventig procent start in het Latijn of in Moderne Wetenschappen, waarvan velen zich laten ‘uitzakken’. Wat is het nut dan van die twee jaar?” Van herwaardering willen ze echter niet weten. “Bijna 100 procent van onze leerlingen vindt meteen werk. We hebben onze waarde, dus waarom herwaarderen?” De VTI’s willen daarom een nieuwe oefening maken nu er gedacht wordt over vernieuwing van de onderwijsstructuren. “Wij pleiten voor een algemene eerste graad met niet-vastgepinde clusters in één school. Selecteer op basis van talenten en stop de scheiding tussen ‘slim’ en ‘dom’. De muren tussen ASO, TSO en BSO moeten gesloopt worden. Vakken in het ASO kunnen gerust in het TSO en omgekeerd. Denk maar aan Industriële Wetenschappen. Vanuit die richting kun je toch ook ingenieur worden”, alsnog Travers. (MVL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content