Wel Jong Niet Hetero vraagt reclame en media om meer LGBT-rolmodellen te gebruiken

(Belga) LGBT-jongerenorganisatie Wel Jong Niet Hetero heeft vandaag op de Antwerpse Meir actie gevoerd om meer zichtbaarheid voor LGBT-rolmodellen in reclameboodschappen en in de media te vragen. De actievoerders mochten de etalage van kledingzaak Peek & Cloppenburg overnemen om te tonen hoe het anders en beter kan.

Volgens Wel Jong Niet Hetero blijft reclame vandaag nog te veel vasthangen aan de traditionele rolpatronen, met een blank gezinnetje bestaande uit vader, moeder en twee kindjes, maar ook met bijvoorbeeld mannendeodorant als lokmiddel voor vrouwelijk schoon, met de vrouw als schoonmaak- en de man als elektro-expert, met Barbiepoppen voor meisjes en Lego voor jongens. “Achter dit alles schuilt een gevaarlijke kanttekening”, zeggen Sander Cornelis van Wel Jong Niet Hetero en Stijn D’Hondt van reclamebureau Heren Loebas, dat de campagne mee opzette. “De zoektocht van LGBT+ jongeren naar hun identiteit wordt bemoeilijkt door het ontbreken van voorbeelden, iemand om naar op te kijken. De nood om erbij te horen, voelt elke jongere. Dat is moeilijk wanneer je zowel thuis, op school, als op televisie wordt geconfronteerd met je ‘anders zijn’.” De initiatiefnemers roepen tot slot ook meer publieke figuren op om een LGBT-rolmodel te zijn. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content