Wedstrijd voor creatie ecologische pausmobiel

(Belga) Voor de editie 2012 pakt Autostyle Design Competition, één van de belangrijkste wedstrijden voor autodesign, uit met een nieuwe categorie: naast de voorstellen voor de sportauto’s en de 4 x 4’s, worden de deelnemers ook uitgenodigd om een nieuwe pausmobiel te ontwerpen. Dat meldt de Franse katholieke krant La Croix woensdag.

Volgens de Osservatore Romano, de huiskrant van het Vaticaan, moet het project de CO2-emissies tot een minimum herleiden en beantwoorden aan de veiligheidsnormen van het Vaticaan. Autostyle Design Competition rekent voor de wedstrijd op 200 kandidaten. De ingediende projecten zullen beoordeeld worden door een jury, samengesteld uit de designverantwoordelijken van grote automerken als Audi, Bentley, Fiat, Ford, Ferrari, Maserati, Nissan en Toyota. De winnaar zal in oktober bekend gemaakt worden in de oude abdij van Polirone (Noord-Italië). Volgens het Amerikaanse persagentschap CNS (Catholic News Service) is het idee voor de wedstrijd van Roberto Artioli, directeur-generaal van het Italiaanse auto-uitrustingsbedrijf Berman en organisator van Autostyle Design Competition die het voorstelde aan Giuseppe Costa, directeur van de Vaticaanse uitgeverij. Naar verluidt sluit het voorstel volkomen aan bij de ecologische bezorgheid van paus Benedictus XVI. Tijdens diens recente reis naar Duitsland verplaatste Benedictus zich al met een pausmobiel, uitgerust met een hybride aandrijving en lithiumbatterijen die een verplaatsing tot 30 km mogelijk maakten. De eerste pausmobiel dateert uit de jaren 1970. Paus Paulus XVI gebruikte toen een witte Toyota Land Cruiser met een verhoogd platform om beter zichtbaar te zijn voor de gelovigen. Later werden gelijkaardige wijzigingen gebouwd op het chassis van een Mercedes, een Range Rover en een Fiat Campagnola. Het glazen dak op de pausmobiel is er pas gekomen na de aanslag op Johannes Paulus II in 1981. De jongste jaren werden de pausmobiels gebouwd op de G klasse van Mercedes, een robuuste 4 x 4, maar minder comfortabel dan de ML-klasse die terug zijn intrede deed in 2011. (MAE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content