‘Wathelet brengt communautaire vrede luchthavenakkoord in gedrang’ (Anciaux)
Staatssecretaris Melchior Wathelet (CDH) wijzigt in stilte en zonder medeweten van de regering de vliegroutes rond Zaventem, beweert senaatsfractieleider Bert Anciaux (SP.A).
Bij monde van Senaatsfractieleider Bert Anciaux heeft SP.A de Vlaamse meerderheidspartijen opgeroepen om ‘eenzijdige beslissingen’ van staatssecretaris Melchior Wathelet (CDH) over het vluchtverkeer van en naar de luchthaven van Zaventem te blokkeren.
“Hij brengt de communautaire wapenstilstand in het luchthavenakkoord ernstig in het gedrang”, betoogt Bert Anciaux.
Anciaux verwijt Wathelet dat hij enkele dagen geleden “in het geniep” en “zonder enig overleg” de windnormen voor het gebruik van de verschillende start- en landingsbanen op de luchthaven heeft verminderd. Daardoor kan er veel meer met rug- en zijwind opgestegen worden op baan 25R boven Diegem, Haren, Schaarbeek, Laken, Neder-Over-Heembeek, de Noordrand en West-Brussel.
Armere deel Brussel meer lawaaihinder
“Deze verlaging van de windnormen, boven de aanbevolen ICAO-richtlijnen, zorgt voor veel meer vliegtuiglawaai én veel meer onveiligheid. De heer Wathelet doet dit enkel met het oog op het verschuiven van de lawaaihinder van de Oostrand en het rijke deel van Brussel naar de Noordrand en het armere deel van Brussel”, zo foetert Anciaux.
De SP.A’er klaagt ook aan dat Wathelet vliegtuigen tussen 80 en 200 ton de mogelijkheid wil geven om tijdens de nacht te vertrekken via 25R over de Noordrand en het noordwesten van Brussel, met meer hinder voor het armere deel van Brussel tot gevolg. Anciaux is ook ontevreden over nieuwe vliegroutes voor vliegtuigen die vertrekken van 25R, waardoor ze op lagere hoogte al zouden kunnen manoeuvreren.
Anciaux: ‘In strijd met regeerakkoord’
Volgens Anciaux nam Wathelet deze beslissingen “zonder enig akkoord van de federale ministerraad of het kernkabinet” en “in strijd met het regeerakkoord”.
“SP.A roept de Vlaamse meerderheidspartijen op om begin september deze beslissingen van staatssecretaris Wathelet terug te schroeven en de zaak te blokkeren in de kern en de ministerraad. Het is onaanvaardbaar dat de staatssecretaris eenzijdig deze beslissingen oplegt waardoor het veiligheidsrisico en de lawaaihinder ernstig toeneemt”, zo besluit hij een persmededeling.
Wathelet: ‘Anciaux is duidelijk niet geïnformeerd’
De instructies over de windnormen voor het gebruik van de start- en landingsbanen op de luchthaven van Zaventem zijn “in de grootste transparantie” vastgelegd. Bert Anciaux is duidelijk niet geïnformeerd over het feit dat de instructie naar alle vicepremiers is verstuurd en dat ze volledig in overeenstemming is met het regeerakkoord, zo reageert staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet op de kritiek.
In een reactie wijst Wathelet erop dat het regeerakkoord voorziet in de uitvoering van akkoorden uit 2008 en 2010 over de windnormen, waardoor momenteel een groot aantal vluchten wordt doorverwezen naar de korte piste 02/20.
‘In 2008 en 2010 onderhandeld binnen regering’
Volgens het kabinet van de staatssecretaris is de instructie verstuurd aan alle vicepremiers, en kwam het dossier ook aan bod in federale interkabinettengroepen. Ook op veiligheidsvlak is er een voorafgaande evaluatie gebeurd, zo beklemtoont het kabinet.
Met de instructie keert men volgens het kabinet terug naar het principe om bij voorkeur gebruik te maken van de baan 25R, die meer betrouwbaar is op het vlak van veiligheid, en enkel in uitzonderlijke gevallen gebruik te maken van de korte piste 02/20, “zoals dat in 2008 en 2010 is onderhandeld binnen de regering”. (Belga/AVE)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier