Wat verandert er aan de tarieven van De Lijn?

De Lijn © Belga

Vanaf volgend jaar zullen heel wat minder mensen nog gratis kunnen rijden met De Lijn. Ook het gros van de betalende reizigers zal flink meer betalen, zo staat in het nieuwe tarievenplan van de raad van bestuur. In het Vlaams Parlement is meteen hevig gedebatteerd. TreinTramBus vreest dat reizigers zullen afhaken.

De opvallendste wijziging is dat senioren 50 euro per jaar zullen betalen. Die regeling gaat wel pas in op 1 september, terwijl andere tarieven al op 1 februari verhogen. Journalisten moeten de volle pot betalen. Wie zijn nummerplaat inlevert, kan voortaan een jaar aan halve prijs reizen in plaats van gratis.

Enkel kinderen tot en met 5 jaar, oudstrijders en personen met een handicap met hun begeleider zullen nog gratis reizen. Het gratis vervoer voor parlementsleden zit in de grondwet verankerd, maar De Lijn vraagt hen afstand te doen van dat recht.

Het gaat wel maar om een voorstel van De Lijn, dat de Vlaamse regering normaal gezien gewoon zal goedkeuren.

Wat verandert er aan de tarieven?

De Omnipas, een netabonnement voor reizigers van 25 tot en met 64 jaar die geen recht hebben op een voordeeltarief, zal vanaf dan 294 euro kosten. Dat is een stijging met 18 procent. De Lijn zegt dat dit in vergelijking met de andere regio’s in ons land is erg goedkoop is en verwijst naar de MIVB, waar een gelijkaardig abonnement momenteel 499 euro kost en volgend jaar nog duurder zal worden.

Jongeren rijden goedkoper en zien de prijs van hun Buzzy Pazz (12 tot en met 24 jaar) ook minder hard stijgen, naar 195 euro. De tweede Buzzy Pazz binnen een gezin is 20 procent goedkoper. Vanaf het derde kind kost een Buzzy Pazz maar 50 euro meer. Dat laatste was vroeger wel gratis. In de leeftijdscategorie 6 tot en met 11 jaar wordt de Buzzy Pazz vervangen door een abonnement voor 50 euro.

Mensen die in aanmerking komen voor een verhoogde tegemoetkoming hebben vanaf februari een jaarabonnement voor 50 euro, hetzelfde tarief dus dat voor senioren zal gelden. Mensen met een vervoergarantie, dat zijn vooral leefloners, betalen 40 euro. Ongeveer 150.000 van de 470.000 abonnees kunnen volgens De Lijn genieten van deze tarieven. Tot nu toe bedroeg het sociaal tarief 38 euro.

Ook de losse tickets worden duurder. Het systeem met de zones verdwijnt. Tickets worden voortaan per 60 minuten verkocht. Een biljet dat te koop is bij de chauffeur, in de Lijnwinkels of aan de automaten voor een enkele rit zal 3 euro kosten. Dat is momenteel nog 1,3 euro in voorverkoop of 2 euro op de bus of tram.

Een sms-ticket gaat van 1,40 naar 1,80 euro, maar daar moet ook nog een communicatiekost (normaal 15 eurocent) bijgeteld worden. Een Lijnkaart, een biljet voor tien ritten, kost voortaan 14 euro (+ 40 procent). De prijs voor een dagpas blijft ongewijzigd op 5 euro in voorverkoop of 7 euro op het voertuig.

‘Geen afbouw’

De Lijn moet volgend jaar 35 miljoen euro besparen. Met de prijsstijgingen hoopt de directie al de helft daarvan te realiseren. De rest moet voor ongeveer de helft komen van interne besparingen (efficiëntie, productiviteit, energie en administratie) en voor de andere helft van ‘verschuivingen’ in het aanbod, waarover later nog beslist wordt.

Directeur-generaal Roger Kesteloot vindt de besparingen geen afbouw en benadrukt dat De Lijn blijft investeren in moderne voertuigen en nieuwe tramlijnen in elke provincie. ‘Daarnaast voorziet de Vlaamse regering 17 miljoen om de doorstroming te verbeteren en te zorgen voor stiptere bussen en trams.’

‘Dom en asociaal’

Joris Vandenbroucke (SP.A)

Debat in parlement

Het Vlaams Parlement organiseerde in extremis een actualiteitsdebat over het tarievenplan en dat liep meteen hoog op. Vooral het schrappen van het gratis vervoer voor 65-plussers en het behoud van het gratis abonnement voor parlementsleden zorgde soms voor verbaal vuurwerk.

De felste kritiek kwam van oppositiepartij SP.A. ‘De zwakste schouders zullen de zwaarste lasten moeten dragen. Meer dan 60 procent van de inspanning moet komen van ouderen, kinderen en mensen met een lager inkomen’, zei Joris Vandenbroucke. Eerder had Vandenbroucke de plannen al bestempeld als ‘dom en asociaal’.

Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is het totaal oneens met die kritiek. Volgens hem zijn de nieuwe tarieven perfect verdedigbaar en zullen ze leiden tot een ‘betaalbaar, billijk en beter openbaar vervoer’.

Weyts kaatste de bal ook meteen terug naar de socialisten. ‘Bij ons betalen de allerzwaksten 40 euro per jaar. Bij de Brusselse MIVB (met SP.A-minister Pascal Smet in de regering, red.) is dat 85 euro. Wie is er dan dom en asociaal? Bij ons zal een Omnipas minder dan 300 euro blijven kosten, in Brussel is dat 520, in Wallonië 600. Als u ergens aan een deur wil gaan betogen, niet aan de mijne’, klonk het fel.

Oppositiepartij Groen vindt het verdedigbaar dat 65-plussers in de toekomst ook een bijdrage zullen moeten betalen, maar dan wel op voorwaarde dat de reizigers ‘kwaliteit en stiptheid’ in de plaats krijgen. En net op dat vlak lijken de plannen van de regering vaag en onvoldoende, meent Groen-fractieleider Björn Rzoska.

Vooral voor occasionele reizigers wordt dit een bittere pil

TreinTramBus

Afhaken

Reizigersvereniging TreinTramBus vindt de tariefverhoging ‘veel te fors’ en vreest dat reizigers zullen afhaken en roept de Vlaamse regering op de nieuwe tarieven niet goed te keuren. Het seniorentarief van 50 euro vindt de organisatie wel ‘zeer schappelijk’.

‘Vooral voor occasionele reizigers wordt dit een bittere pil’, zegt TreinTramBus, die opmerkt dat kinderen niet langer gratis mogen meereizen met een volwassen abonnee. ‘Een doorsnee gezin met twee kinderen zal voortaan 688 euro per jaar moeten ophoesten in plaats van 498 euro nu, een stijging met 38 procent. Met een auto betaal je toch ook niet extra om je kinderen mee te nemen?’.

TreinTramBus heeft ook kritiek op het principe dat de prijs niet meer zal afhangen van de afstand, maar van de reistijd. ‘Neem nu een afstand van 15 km’, zegt woordvoerder Jan Vanseveren. ‘Wie een goede verbinding heeft en er minder dan een uur over doet, betaalt met een lijnkaart 1,40 euro. Wie pech heeft en een slechte verbinding heeft, wordt tweemaal gestraft: één maal door een langere reistijd en een tweede maal door het dubbele tarief. Dat is de omgekeerde wereld.’

De belangenorganisatie vindt de prijsverhogingen bij De Lijn ‘des te frappanter omdat tegelijk de gebruikers van een bedrijfswagen verder van ruime fiscale voordelen blijven genieten, tot 2.800 euro per jaar per wagen’.

Bovendien vreest TreinTramBus dat nog verder gesnoeid zal worden in het aanbod. ‘Het resultaat wordt dan een duurder tarief voor een slechter aanbod. Dit is voor ons onaanvaardbaar’, luidt het. (Belga/KVDA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content