Michaël Verbauwhede
Michaël Verbauwhede
Volksvertegenwoordiger PVDA Brussels parlement
Opinie

07/01/16 om 09:00 - Bijgewerkt om 09:13

'Wat is het beste voor het spoor: NMBS en Infrabel opnieuw samenbrengen of nog meer opsplitsen?'

'Een hereniging van de Belgische spoorwegen in één enkele entiteit zal de dienstverlening en de stiptheid te verbeteren', schrijft Michaël Verbauwhede (PVDA) in een reactie op de voorstellen om treinlijnen tussen Vlaanderen en Wallonië te splitsen.

'Wat is het beste voor het spoor: NMBS en Infrabel opnieuw samenbrengen of nog meer opsplitsen?'

© belga

De vroegere baas van de NMBS gaf twee weken geleden nog zijn visie over hoe het spoor in ons land beter kan worden georganiseerd. Marc Descheemaecker, de man onder wiens bewind de tevredenheid van het personeel en de stiptheid van de treinen daalden. Wat wel spectaculair steeg, waren het aantal klachten van reizigers. En zijn eigen loon (560.000 euro in 2013, plus een gouden parachute van 1,3 miljoen euro). "Splitsen is perfect mogelijk", sprak hij. Jazeker. Hij had er eerlijkheidshalve nog bij kunnen vermelden dat splitsen zal zorgen voor nog meer vertragingen, nog meer ontevredenheid en nog meer problemen voor de NMBS.

Onze partners