Waarom mensen geld spenderen aan virtuele accessoires in online games

(Belga) Online gamers spenderen geld aan virtuele accessoires omdat ze belang hechten aan creatieve vrijheid, omdat ze een bepaalde sociale waarde en status inhouden en omdat de spelers ongeduldig zijn. Dat blijkt uit het onderzoek van communicatiewetenschapper Maarten van Calster (UGent).

De afgelopen jaren zijn gratis games op sociale netwerksites, zoals “farmville” op Facebook, populair geworden. De spellen werken op basis van het zogenaamde “freemium” zakenmodel, waarbij iedereen ze gratis kan beginnen te spelen, maar moet betalen voor extra’s, zoals een nieuwe outfit voor het virtuele personage of zwaardere wapens voor de “maffiabende”. Van Calste analyseerde, op basis van discussiefora van social gamers, waarom mensen betalen voor goederen die “niet meer zijn dan een verzameling pixels”. “Een eerste voorname reden om de portefeuille boven te halen is het belang dat aan creatieve vrijheid wordt gehecht”, aldus Van Calster. “Social games zijn niet in dezelfde mate competitief of avontuurlijk als “core games”, die je in de winkel koopt, maar laten spelers wel toe om de spelwereld naar hun hand te zetten.” Daarnaast betalen online gamers voor virtuele goederen omdat die een bepaalde sociale waarde en status inhouden. Ze onthullen onder meer ook iets over de identiteit van de spelers. De laatste belangrijke motivatie is ongeduld. “Social games zijn vaak zo ontworpen, dat je ze niet kan uitspelen en dat je slechts een bepaald aantal zaken per uur of per dag gedaan krijgt, tenzij je betaalt, dan kom je sneller vooruit.” (DTM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content