Vuilere Republikeinse voorverkiezingscampagne dan in verleden

(Belga) De Republikeinse voorverkiezingen verlopen dit jaar vuiler dan vroeger, zo meldde de krant The Washington Post op gezag van een studie.

Vier jaar geleden bestond welgeteld 6 procent van de tv-spotjes van kandidaten van de Grand Ole Party (GOP) uit aanvallen op andere Republikeinen. In de huidige campagne is dat tot meer dan de helft opgelopen. Die negatieve spotjes komen niet alleen meer voor, ze bevatten ook meer vitriool, aldus de Post. De Republikeinen hadden eigenlijk gehoopt al hun pijlen te kunnen richten op de Democratische president Barack Obama. Traditioneel houden “hopefuls” dan hun gifpijlen voor de rechtstreekse eindstrijd achter de hand en sparen zij in het voorverkiezingscircus meer hun eigen partijgenoten. Die hoop en relatief interne wapenstilstand gingen echter aan diggelen door een zeer onvoorspelbare strijd om het Republikeinse ticket voor het Witte Huis, aldus de gezaghebbende krant. Dat heeft namelijk te maken met andere regels in verband met campagnegeld. Bovendien heeft die race een andere dynamiek: het ontbreken van een stoomtrein die een duidelijke voorsprong heeft. Met betrekking tot het campagnegeld wijzen partijstrategen de zogenaamde Super PACS met de vinger. Het is via dergelijke vehikels dat bedrijven campagnes sponsoren en niet meer de kandidaten zelf. Die PACS zetten meer advertenties in dan de campagneteams zelf. De PACS gebruikten 72 procent van hun fondsen voor negatieve spotjes, tegenover 27 procent voor advertenties die van het eigenlijke campagneteam uitgaan, weet de Post. De groepen rond Mitt Romney spannen de kroon: twee derde van hun geld is voor negatieve publiciteit. (MVL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content