VUB-doctoraatsstudent legt spanningen bloot tussen reclame op sociale netwerken en privacy

17/01/12 om 18:04 - Bijgewerkt om 18:04

(Belga) Sociale netwerken zoals LinkedIn en Facebook koppelen steeds meer reclame aan berichten die gebruikers posten. Die vorm van "social advertising" zorgt wel voor spanningen met de privacywetgeving. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Rob Heyman, doctoraatsstudent in de communicatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel.

Uit het onderzoek "Personal Identifiable Information in social Media" blijkt dat "social advertising" tot twee problemen met de privacy kan leiden. Gebruikers die posten, hebben geen controle over de advertenties die eraan gekoppeld worden en weten niet altijd dat ze voor reclame worden gebruikt. Anderzijds hebben de "vrienden" die teksten en foto's te zien krijgen, niet altijd door dat het om reclame gaat. Heyman beklemtoont ook dat sociale boodschappen bij de advertenties worden getoond. Vaak gaat het om een verwijzing naar het feit dat een vriend ook fan is van het merk of dat een vriendin gebruik maakte van de geadverteerde diensten. Een ander fenomeen is verborgen reclame waarbij gebruikers van Facebook "sponsored stories" ontvangen op plaatsen waar ze geen reclame verwachten. Bij Twitter zijn dat "sponsored tweets" waarvan de inhoud niet als reclame wordt herkend. Een derde vorm van nieuwe reclame zijn de oneigenlijke merkambassadeurs waarbij personen zonder het te weten ambassadeur van een bepaald merk worden. (KAV)

Onze partners