VRT krijgt 10.000 euro boete: “geen sprake van productplaatsing”

(Belga) In de aflevering van begin april van dit jaar van “Tomtesterom” was geen sprake van productplaatsing. Dat laat de VRT dinsdagavond weten in reactie op de boete van 10.000 euro die de openbare omroep van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft gekregen wegens de overmatige aandacht die in de bewuste aflevering werd besteed aan Uvex, een merk van onder meer skibrillen.

Volgens de VRM schond de VRT op die manier de regels met betrekking tot productplaatsing. “Volgens het mediadecreet is er maar sprake van productplaatsing als het merk in beeld gebracht wordt in ruil voor een betaling of soortgelijke vergoeding. Dit was hier niet het geval”, stelt de VRT. “Als je de redenering van de VRM volgt, is het louter in beeld brengen van een merk of goed zonder dat er iets tegenover staat al productplacement.” De openbare omroep vindt ook dat de VRM ingrijpt op de redactionele autonomie. “Als het merk om redactionele redenen veelvuldig in beeld moet komen, zoals hier het geval was, vindt de VRM dat de omroep technische maatregelen moet nemen om het merk onzichtbaar te maken. Dat is niet werkbaar voor de VRT.” De VRT zegt te bekijken of en waar ze deze problematiek kan aankaarten. (VRW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content