Vroegtijdige diagnose huidkanker staat centraal in bewustmakingscampagne 2013

(Belga) Huidkanker vroeg opsporen staat dit jaar centraal in de Euromelanomacampagne. Slogan van de pan-Europese campagne, die begint op 6 mei en een week duurt, is “Iets verdachts gezien? Ken uw huid, dat maakt het verschil”. Dat is aangekondigd op een persconferentie. Met de campagne wordt de bevolking opgeroepen de huid regelmatig te controleren en uit te kijken naar veranderingen, “want huidkanker kan bij vroegtijdige aanpak genezen worden”.

Huidkanker is een van de snelst toenemende kankers in Europa, “hoewel de aandoening goed zichtbaar is en dus in een zeer vroeg stadium opgespoord kan worden”, klinkt het in het persbericht. Elk jaar worden ongeveer 20.000 huidkankers opgespoord in België, en een op de zes Belgen krijgt ooit te maken met huidkanker. Het aantal gevallen van de gevaarlijkste vorm, melanoom, is op zes jaar tijd bijna verdubbeld: van 1.527 in 2004 naar 2.110 in 2010. Omdat het aantal potentieel dodelijke gevallen van huidkanker stijgt, focust de campagne dit jaar op het belang van een vroegtijdige diagnose. Daarvoor moet de bewustmaking rond de gevaren van alle vormen van huidkanker naar omhoog en moet het belang van een zo vroeg mogelijke diagnose benadrukt worden. Met de standaard oogtest kunnen de vier meest voorkomende soorten vlekjes op de huid worden getoond. Op flyers wordt getoond welke zeven stappen nodig zijn voor een grondig zelfonderzoek van de huid. Vanaf dinsdagmiddag biedt Euromelanoma 2.900 gratis consultaties aan bij dermatologen, op www.euromelanoma.org. Op die site is meer achtergrondinfo te vinden. (MVL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content