Vrijetijdsvereniging hekelt winstbejag van Walibi en Neckermann

(Belga) De recente marketingacties van Walibi met de “speedy pass” en Neckermann met zijn “gratis doktersbriefjes” zijn voor Pasar “een flagrante miskenning van de recreant ten gunste van korte termijn winstbejag”. Pasar is een vrijetijdsvereniging met 35.000 leden in Vlaanderen.

De vrijetijdsvereniging Pasar vzw reageert op de invoering van de speedy pass van 35 euro waarmee bezoekers van pretpark Walibi voorrang kunnen afkopen op de attracties, en op de stunt van touroperator Neckermann die vanaf maandag gratis ziektebriefjes ging uitdelen voor vakanties in de laatste week van juni. Na protest uit zowel de onderwijs- als de medische wereld besliste Neckermann maandag de actie stop te zetten. Pasar noemt de acties ongehoord vanuit pedagogisch en ethisch standpunt. “De recreant en toerist wordt op sleeptouw genomen om vooral de eigen portemonnee te spijzen”. stelt Pasar vast. De actie van Walibi leidt er niet toe dat meer mensen de attracties kunnen bezoeken. De capaciteit vermeerdert immers niet, maar zorgt enkel voor winststijging voor Walibi zonder verbetering of uitbreiding van het aanbod. Neckermann hanteert hetzelfde principe. Er zullen door de actie niet meer mensen op vakantie gaan en de kwaliteit van het vakantie-aanbod verbetert niet. Alleen hoopt men klanten af te snoepen van anderen en zo zelf meer te verdienen. De actie toont aan dat aanwezigheid in de media belangrijker is dan het aanbieden van een waardevol en degelijk aanbod. Vrijetijdsvereniging Pasar vzw heeft 35.000 leden en organiseert in Vlaanderen jaarlijks 3.000 recreatieve activiteiten in eigen streek, met jaarlijks 150.000 deelnames. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content