Voorstel Touring: 'Complete waanzin'

31/08/11 om 14:09 - Bijgewerkt om 14:09

Op het voorstel van Touring om voertuigen die een ongeval hadden weg te slepen nog voor de slachtoffers werden bevrijd, komt heel wat kritiek.

Voorstel Touring: 'Complete waanzin'

SP.A-parlementsleden Karin Temmerman en Steve D'Hulster vinden het voorstel complete waanzin. "Veiligheid op de plaats van het incident moet absoluut op de eerste plaats komen en mag niet prevaleren op zorgvuldigheid en snelheid. Liever nog altijd met de ziekenwagen dan met een wrak naar het ziekenhuis", stellen de twee, die pleiten voor het opstellen van een duidelijk wettelijk draaiboek, zoals dat in Nederland al sinds 1999 bestaat.

Zorg voor het slachtoffer

Ook Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Hilde Crevits, is tegen het voorstel. Zij vindt dat de zorg voor het slachtoffer en de veiligheid van de andere weggebruikers voorop staan; daar wordt niet aan ingeboet. Het kabinet-Crevits wijst er trouwens op dat er al maatregelen zijn om de rijbaan snel vrij te maken, zoals bijvoorbeeld FAST (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst), de snelle takeldienst. Onderzoeksdaad primeert (Schouppe)

De staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe (CD&V), reageert eveneens lauw: "Bij elk ongeval met een wagen moeten het parket en de deskundigen de burgerlijke en strafrechtelijke verantwoordelijkheden vaststellen. Die onderzoeksdaad primeert op de frustratie van automobilisten die vastzitten in de files."

Respect voor overledenen (politie)
De federale wegpolitie is verontwaardigd. "Wie oordeelt of de lichamelijke letsels licht zijn? Hoe kunnen we er ons van verzekeren dat er tijdens het takelen geen risico op een tweede ongeval is? We vinden het voorstel onaanvaardbaar", meent de directeur van de wegpolitie, Michaël Jonniaux.

"Indien het slachtoffer overleden is, houdt het voorstel geen rekening met het respect waarop de overledene en zijn/haar familie recht hebben. Bovendien zullen het parket en de deskundigen nooit hun toelating geven voor het overhaaste weghalen van voor het onderzoek nuttige elementen", aldus Jonniaux.

"Van de pot gerukt" (brandweer)
De BrandweerVereniging Vlaanderen (BVV) vindt het voorstel niet realistisch en "van de pot gerukt". "Voor ons gaat het om een multidisciplinair probleem, zoals het takelen van de voertuigen en de gerechtelijke vaststellingen. Bovendien zijn wij volledig gericht en gefocust op het slachtoffer, en is de verkeersdoorstroming niet ons probleem", stelt Donald Withouck, de voorzitter van de BVV.

"Respect voor de mens is geen holle frase. We behandelen de mensen niet als vee", reageert ook de voorzitter van de Fédération royale des corps des sapeurs pompiers de Belgique, Marc Gilbert, verontwaardigd. "De politie moet vaststellingen doen; het parket moet ter plaatse komen om een onderzoek op te starten. Vooraleer dat gebeurd is, mag er niets verplaatst worden", besluit de voorzitter, die zelf brandweerman is.

"Slechte aprilgrap" (parket) Het parket-generaal in Bergen is verbaasd. "Het voorstel houdt gewoonweg geen steek en gaat tegen de waardigheid van de slachtoffers in. Ik ben des te meer verbaasd, omdat Touring gewoonlijk een ernstige organisatie is", stelde de advocaat van het parket-generaal in Bergen, Luc Van Ausloos. "Het parket en de deskundigen, die bij ongevallen op de weg regelmatig ter plaatse gaan, zullen nooit hun akkoord voor de takelwerkzaamheden geven voor de eerste vaststellingen uitgevoerd werden", aldus Van Ausloos.
Nuance

Touring heeft intussen haar voorstel genuanceerd in een communiqué. Ze preciseert dat in het pakket van voorgestelde maatregelen om verkeersopstoppingen na ongevallen te beperken, voertuigen met slachtoffers in wegslepen, slechts één van de voorstellen is. De mobiliteitsorganisatie benadrukt dat het de hulpdiensten zijn die ter plaatse, in bepaalde gevallen en onder bepaalde omstandigheden, tot de beslissing kunnen overgaan, zoals dat in het buitenland soms het geval is. (Belga/TE)

Lees meer over:

Onze partners