Vooral boterhambeleg, deegwaren en zuivel zijn duurder geworden

(Belga) Vooral zoet boterhambeleg, deegwaren en zuivelproducten zijn de afgelopen acht maanden duurder geworden in de supermarkt. Dat blijkt uit de prijsbarometer van Test-Aankoop. De consumentenorganisatie vraagt meer controle door de Raad voor de Mededinging naar prijsafspraken.

Test-Aankoop onderzocht sinds mei 2011 de prijzen van 368 producten in drie verschillende supermarktketens: Carrefour, Colruyt en Delhaize. Uit de vergelijking blijkt dat de prijzen van de voedingswaren over het algemeen de afgelopen maanden licht zijn gestegen: in december 2011 betaalden we nauwelijks meer dan in mei (+1,2 pct). Toch zijn er grote verschillen tussen de verschillende productcategorieën onderling. Vooral de prijzen van zoet boterhambeleg (+10,5 pct), deegwaren (+8,7 pct), zuivelproducten (+8,1 pct), oliën (+5,6 pct), frisdranken (+5,3 pct) en warme dranken (+4,3 pct) gingen naar omhoog. Aardappelen (-38,9 pct) en verse groenten (-8,9 pct) werden dan weer een stuk goedkoper. Volgens Test-Aankoop zijn vooral de prijzen van de discountmerken (bijvoorbeeld 365 bij Delhaize) van bewerkte voedingswaren de hoogte in gegaan (+7,3 pct). De prijs van de A-merken in die categorie steeg met 4,7 pct. De huismerken, dat zijn de producten die onder de naam Carrefour, Delhaize of Colruyt in de rekken liggen, werden 2,5 pct duurder. Test-Aankoop stelt zich vragen bij de sterke onverklaarbare stijging van een aantal producten. Zo pleit de organisatie onder meer voor meer middelen voor de Raad voor de Mededinging, “zodat die een grootschalig onderzoek kan opstarten naar prijsafspraken bij voedingsmiddelen in het algemeen”. (KME)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content