Voor alle vragen over je pensioen, bel 1765

(Belga) Iedereen die vragen heeft over zijn of haar pensioen kan voortaan terecht op één nummer, 1765, of het nu gaat om een werknemers-, ambtenaren of zelfstandigenpensioen. Het callcenter wordt bemand door 15 Nederlandstalige en evenveel Franstalige operatoren in de Pensioentoren in Brussel, die de vragensteller doorschakelen naar één van de 300 specialisten.

“Het pensioensysteem is ingewikkeld en sinds de hervormingen van eind 2011 zijn de vragen nog toegenomen”, zei minister van Pensioenen Vincent Van Quickenborne vandaag bij de lancering van het unieke nummer, volgens de Open Vld’er een nieuwe stap in de vereenvoudiging. “Een derde van de werknemers heeft een gemengde loopbaan en tijdens de testfase bleken drie bellers op tien niet te weten in welk systeem ze zaten”, stelde minister van Middenstand Sabine Laruelle. Het nummer 1765 is een gezamenlijk initiatief van de drie pensioendiensten, de Rijksdienst voor Pensioenen (RVP), het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen (RSVZ) en de Pensioendienst voor de Overheidssector (PDOS) en schrijft zich in de ambitie in om de drie systeem naar elkaar te laten toegroeien. Vanaf 2013 ligt het mininumpensioen voor zelfstandigen op hetzelfde niveau als dat van de werknemers, maar minister Laruelle pleitte woensdag voor een verdere harmonisering. Bij de lancering van 1765 trok het gemeenschappelijk vakbondsfront aan de alarmbel tegen de toenemende werkdruk voor de ambtenaren, nu slechts één ambtenaar op twee die op natuurlijke manier afvloeit vervangen wordt. Van Quickenborne repliceerde dat het callcenter op voorhand getest werd. “Er is veel volk gemobiliseerd en dat heeft een goede opleiding gekregen”. (ANA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content