Verkoop Sanoma-tijdschriften ‘niet uitgesloten’

Aimé Van Hecke van Sanoma © ImageGlobe

Mediabedrijf Sanoma schrapt 500 Banen in Nederland en herbekijkt de Belgische activiteiten. Alle opties, waaronder een volledige verkoop van de Belgische tak, blijven open.

Het Finse mediabedrijf Sanoma zet Belgische activiteiten ‘onder strategische heroriëntatie’, een volledige verkoop is niet uitgesloten. In de loop van de dag spreekt Sanoma haar personeel toe, naar verwachting om zware herstructureringen aan te kondigen.

‘Deze aankondiging zelf zal niet tot banenverlies leiden in België’, zegt het bedrijf. In Nederland sneuvelen 500 banen.

Het Finse mediabedrijf Sanoma zet zijn Belgische activiteiten “onder strategische heroriëntatie”. Alle opties zijn daarbij open, ook een volledige verkoop. “Deze aankondiging zelf zal niet tot banenverlies leiden in België”. De dalende inkomsten uit de advertentiemarkt , de financiële crisis maar ook “structurele” problemen nopen Sanoma hiertoe.

Aimé Van Hecke zet geen deadline op heroriëntatieproces

Aimé Van Hecke erkent dat de activiteiten van mediagroep Sanoma in België, waarover hij de leiding heeft, in de etalage staan. In een telefonisch interview zegt hij geen specifieke termijn te willen kleven op de “strategische heroriëntatie” van Sanoma Media België. “Het kan snel gaan, maar ook meerdere maanden in beslag nemen.”

Van Hecke herhaalt dat er verschillende denkpistes zijn, gaande van gerichte afsplitsingen tot een volledige verkoop en van joint ventures tot gerichte overnames, maar erkent dat het erop neerkomt dat de Belgische activiteiten in de etalage staan. Over potentiële overnemers of welke tijdschriften in de eerste plaats afgesplitst zouden worden, wil de CEO niets kwijt.

“Alle opties zijn open. Dat betekent dat we naar de markt stappen en bekijken hoe we onze positie kunnen versterken”, legt hij uit. Aan de basis van de Europese transformatie liggen twee fundamentele oorzaken. “Ten eerste is er de voortdurende economische crisis op de mediaconsumentenmarkt, maar ook op de reclamemarkt. Ten tweede is er de digitale transformatie waarbij vooral de printactiviteiten onder druk staan”, zegt Van Hecke, die als lid van het internationaal management mee de Europese koerswijziging uitgetekend heeft.

‘Geen banenverlies’

Van Hecke benadrukt dat de beslissing van de groep geen banenverlies met zich meebrengt. Er loopt in België wel nog een transformatieprogramma dat vorig jaar is gestart en voorlopig nog blijft lopen. “In dat kader zijn er rollen die verdwijnen, en we blijven ook alle titels monitoren.”

Sanoma gaf eerder al aan dat het de focus wil leggen op de vier grote merken, Flair, Story, Feeling en Libelle. “We moeten evolueren van een magazinebedrijf, dat we voor 70 procent zijn, naar een multichannelbedrijf”, legt Van Hecke uit.

Onduidelijkheid over Humo

Sinds juli 2011 heeft Sanoma 33 procent van De Vijver Media in handen, de koepel boven productiehuis Woestijnvis, weekblad Humo en SBS Belgium (televisiezenders Vier en Vijf). Gevraagd of daar specifieke plannen mee zijn, zegt Van Hecke dat “de oefening inzake strategische heroriëntatie geldt voor alle Belgische media-activiteiten” en dat het proces nog moet beginnen.

Sanoma Media België geeft onder meer Feeling, Flair, Libelle en Story uit. Het bedrijf met kantoren in Mechelen telt circa 470 voltijdse equivalenten, aangevuld met een hele groep freelancers. De vakbonden vreesden voor banenverlies, en vragen na de aankondiging garanties voor de werkgelegenheid. Van Hecke wil zo snel mogelijk met hen samenzitten.

Europees transformatieprogramma

Sanoma start een Europees transformatieprogramma dat het bedrijf moet doen terugkeren naar winstgevende groei. De focus zal voortaan enerzijds liggen op de educatieve tak en anderzijds op de twee landen waar het bedrijf met een mix van gedrukte, digitale en audiovisuele media “over een duidelijke marktleiderspositie beschikt in termen van klantbereik”. Dat zijn Finland en Nederland. De Belgische activiteiten komen daardoor in de etalage te staan.

“Onze denkpistes variëren van gerichte afsplitsingen tot een volledige verkoop en van joint ventures tot gerichte overnames”, verwoordt CEO Aimé Van Hecke het in het persbericht. “Alle opties zijn open. We zien dit als een interessante opportuniteit om een belangrijke speler te worden in de consolidatie van het Belgische medialandschap.” Bij de vakbonden heerste ongerustheid. Maar het bedrijf benadrukt dat “deze aankondiging zelf” niet tot banenverlies zal leiden in België. “Voor onze medewerkers blijft het ‘business as usual’. Ons transformatieprogramma zal ervoor blijven zorgen dat we de beste mediaproducten voor consumenten blijven produceren en dat we de digitale ontwikkeling van onze sterke merken blijven stimuleren”, aldus Van Hecke.

500 banen sneuvelen in Nederland

In Nederland sneuvelen wel 500 banen en verdwijnen een aantal titels. Sanoma Media België geeft onder meer Feeling, Flair, Libelle en Story uit. Het bedrijf met kantoren in Mechelen telt circa 470 voltijdse equivalenten, aangevuld met een hele groep freelancers.

Vakbonden eisen garanties voor tewerkstelling

De vakbonden bij mediabedrijf Sanoma Media Belgium gaan bij de directie garanties eisen voor de tewerkstelling. Dat zegt Geert Haverbeke van de socialistische bediendevakbond BBTK namens het vakbondsfront. De bonden verwachten dat de activiteiten in stukken verkocht zullen worden.

“We zijn enerzijds blij dat er geen extra ontslagen vallen. Met de nadruk op extra, want er zijn er al een aantal gevallen de laatste tijd”, zegt Haverbeke. “Maar anderzijds eisen we nu wel garanties voor de toekomst van het personeel. Maandag willen we de directie al ontmoeten.”

De vakbonden willen dat de tewerkstelling vanaf nu gegarandeerd wordt tot er een eventuele overnemer gevonden wordt. Daarnaast willen ze dat er ook afspraken worden gemaakt met de eventuele overnemer over het behoud van tewerkstelling.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content