Vlaming ziet geen heil in nieuwe wegen

07/09/10 om 10:51 - Bijgewerkt om 10:51

De Vlaming ziet nieuwe infrastructuur niet meteen als een oplossing voor het fileprobleem. dat blijkt uit de mobiliteitsenquête die woensdag in Knack verschijnt.

Vlaming ziet geen heil in nieuwe wegen

De Vlaamse regering zal binnenkort de dure knoop van de Antwerpse Oosterweelverbinding moeten doorhakken. Uit een mobiliteitsenquête van autoconstructeur Peugeot, die woensdag in Knack verschijnt, blijkt alvast dat de Vlaming nieuwe infrastructuur niet meteen als een oplossing ziet voor het fileprobleem. Bijna de helft van de Vlamingen ziet wel beterschap door beter openbaar vervoer.

De Vlaming staat veel in de file - 5 procent dagelijks, 12 procent regelmatig - en blijft daar staan omdat autorijden hoe dan ook sneller is, en omdat hij met het openbaar vervoer vaak niet op het werk raakt. Het meest gegeven antwoord op de vraag naar een oplossing voor het fileprobleem is dan ook beter openbaar vervoer (ruim 45 procent). Een kwart van de Vlamingen gelooft ook in gratis openbaar vervoer.

Gratis

Roger Kesteloot van De Lijn noemt dat 'niet zo denkbeeldig. De Lijn krijgt momenteel een dotatie van 800 miljoen euro. Die dekt alles wat de reizigers niet betalen. De buskaartjes zelf leveren ongeveer 140 miljoen op. Als de overheid dat bedrag bijkomend zou voorzien, is gratis busvervoer een feit. Onoverkomelijk is die som niet, het is dus een politieke keuze om busvervoer al dan niet gratis te maken.'
Het dagelijkse aanschuiven in de wagen zorgt ook voor aardig wat ergernis. 17,2 procent ergert zich mateloos en 35 procent ergert zich veel aan de files. Dat verontrust minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) naar eigen zeggen nog meer dan het hoge aantal filerijders. 'Als dat geen motor is, om onze mobiliteit te herbekijken, dan weet ik het niet meer', aldus Crevits.

Crevits is niet zo gewonnen voor gratis openbaar vervoer. 'Dat gratis openbaar vervoer voor meer reizigers zorgt, is een illusie', zegt ze. 'In het buitenland is het openbaar vervoer vaak fors duurder, en toch wordt er meer gebruik van gemaakt. De verklaring ligt in een betere dienstverlening, in veiliger en properder stations, in aansluitingen die beter op elkaar zijn afgestemd. Daar moet je op inzetten. Als we daar 140 miljoen voor zouden kunnen gebruiken, win je meer reizigers dan wanneer je het huidige aanbod gratis maakt. Nu, we kunnen wel theoretiseren over wat we met extra geld zouden kunnen doen, maar de realiteit is dat er momenteel gesaneerd moet worden.'

(JVB)

Lees meer over:

Onze partners