VLAM krijgt "Greenwash Award" voor onterecht ecologisch imago

24/06/12 om 18:53 - Bijgewerkt om 18:53

(Belga) VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, heeft zaterdag de eerste "Greenwash Award" gekregen. Die prijs wordt door klimaatorganisatie Climaxi uitgereikt aan ondernemingen of organisaties die zich onterecht een groen imago aanmeten.

VLAM krijgt de prijs voor de campagne "Vlees van hier? Met plezier! Veilig, voedzaam, verantwoord", waarin vlees van eigen bodem als een duurzaam product wordt gepromoot. "Wat in het spotje strategisch wordt verzwegen is dat voor het vlees van hier het veevoeder wel van elders moet komen. 'Veevoeder van ginder? Liever wat minder!' was daarom misschien juister geweest", luidt het zondag in een mededeling van Climaxi. "Dat we naar een drastische vermindering van onze vleesconsumptie moeten streven om de klimaatverandering een halt toe te roepen, had al helemaal een andere boodschap kunnen zijn." Naast VLAM waren ook de bank BNP Paribas, het oliebedrijf BP, het FSC-label voor duurzaam hout en papier en de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja genomineerd. De winnaar van de Greenwash Award werd aangeduid via een onlinepeiling, waaraan meer dan zeshonderd mensen deelnamen. Een derde van de deelnemers stemde voor VLAM. De bekendmaking van de winnaar gebeurde tijdens de "Greenwash Circus"-conferentie in Brussel, die Climaxi organiseerde in samenwerking met onder meer Wervel en Friends of the Earth. (TIP)

Onze partners