Vlajo: ‘Leerkrachten mogen niet aan hun lot overgelaten worden’

Annelies Van Erp
Annelies Van Erp Medewerker van ngo Memisa

Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen), reageert positief op het nieuwe onderwijsakkoord. ‘Wij willen leerlingen op jonge leeftijd laten proeven van het bedrijfsleven. Het nieuwe akkoord creëert daar zeker extra ruimte voor’, aldus ondervoorzitster Claire Van Bergen.

Vlajo wil de komende generatie van jongsaf aan vertrouwd maken met en aanzetten tot ondernemingszin. Dit doet de organisatie via initiatieven die een brug slaan tussen onderwijs en bedrijfsleven. Drie vragen aan ondervoorzitster Claire Van Bergen.

De hervorming moet de doorstroom van het onderwijs naar de bedrijfswereld verbeteren, bent u tevreden?

Claire Van Bergen: “Wij staan positief tegenover tegenover het akkoord. De brede eerste graad en de vrijere keuze van leerlingen rijmt met datgene waar Vlajo voorstaat, namelijk het stimuleren van talenten. Jongeren dingen laten uitproberen en zo ontdekken waar je goed in bent. Daar staan wij volledig achter. Al beseffen we goed, dat het nog even zal duren vooraleer de hervormingen werkelijkheid worden. Maar de basis is alvast gelegd, het is een goede stap vooruit. Nu hopen dat de invulling correct gebeurt.”

“De hervorming heeft lang op zich laten wachten, al was ze erg urgent. Het gaat namelijk over de toekomst en de welvaart van ons land. De jongelui die nu op de schoolbanken zit, moet binnen vijftien, twintig jaar de economie van Vlaanderen levendig houden.”

Verdwijnt de hiërarchie in het onderwijs nu definitief?

Van Bergen: “Om ASO, TSO en BSO als gelijkwaardig te zien, is er vooral een mentaliteitswijziging nodig. De onderwijshervorming is een mooie aanleiding om de knop om te draaien in de hoofden van mensen. ASO, BSO en TSO moeten dringend als gelijkwaardig worden beschouwd. De politiek geeft het goede voorbeeld.”

“Ook ouders spelen hierbij een belangrijke rol. De ambitie van de ouder mag niet verward worden met de ambitie van het kind.”

Waar ziet u eventuele pijnpunten?

Van Bergen: “Het hele debat draaide tot nu toe voornamelijk om de leerlingen. Politici zochten een antwoord op de vraag ‘hoe halen we het hoogste leerrendement uit ons onderwijs’. Maar ook de leerkrachten mogen niet vergeten worden. Zij zijn cruciaal. Leerkrachten mogen niet aan hun lot worden overgelaten. Investeren in leerkrachten wil zeggen dat de lerarenopleiding moet worden herbekeken. Leerkrachten moeten leerlingen motiveren en het idee ‘Je kan meer dan je denkt’, doorgeven.”


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content