Vlaamse regering geeft fiat aan plannen voor Limburgse Noord-Zuidverbinding

Joke Schauvliege, minister van Omgeving © BELGA

De Vlaamse regering heeft een cruciale horde genomen in de realisatie van de Limburgse Noord-Zuidverbinding. Bijna een jaar nadat de (vorige) Vlaamse regering koos voor het omleidingstracé, heeft de regering-Bourgeois nu het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) principieel goedgekeurd.

Dat maakte minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) bekend. Het GRUP, zeg maar de ruimtelijke inkleuring van de plannen, gaat nu naar de Raad van State. Na dat advies volgt de definitieve goedkeuring door de Vlaamse regering.

Het dossier van de Limburgse Noord-Zuidverbinding sleept al jaren aan. In 2008 besliste de toenmalige Vlaamse regering al om de belangrijke verbindingsas tussen Eindhoven en Hasselt aan te pakken met een omleidingsweg die de dorpksernen van Houthalen-Helchteren ontzag. Maar in 2013 vernietigde de Raad van State het GRUP en het plan-MER voor die omleidingsweg. Het tracé zou belangrijke schade veroorzaken aan natuurgebieden die beschermd zijn door Europa.

De vorige Vlaamse regering werkte een nieuw ontwerp-GRUP uit en koos daarbij voor het omleidingsscenario in plaats van het doortochtscenario (een tracé met tunnels onder het centrum van Houthalen-Helchteren). Op 4 april 2014 werd het GRUP met het omleidingstracé voorlopig vastgesteld. Nadien volgde een openbaar onderzoek waarin 27 opmerkingen, bezwaren en adviezen werden geformuleerd.

Groene corridor

Volgens minister Schauvliege is de regering tegemoetgekomen aan die opmerkingen.

Het werd vrijdag wel nog een moeilijke bevalling.

Na een lange dag van vergaderen en druk overleg hakte de Vlaamse regering de knoop door. Er werd, volgens de minister, een evenwicht gevonden tussen economische vereisten (ontsluiting van de provincie) met de leefkwaliteit van de omwonenden en ook met de natuur en het leefmilieu.

Het GRUP gaat nu naar de Raad van State. Over ongeveer een maand wordt de definitieve goedkeuring van de regering verwacht. “Dan kan het Agentschap Wegen en Verkeer het gekozen tracé in detail uitwerken om zo tot een concreet uitvoeringplan te komen. Op basis daarvan zal een aannemer worden gezocht, die een bouwvergunning moet aanvragen. Ook in deze fase volgt nog een inspraakmoment”, luidt het.

Behalve minister Schauvliege toonde ook Vlaams parlementslid Jos Lantmeeters (N-VA) zich in een reactie tevreden. Volgens Lantmeeters was het voor zijn partij vooral belangrijk dat een groene corridor van ruim 200 ha tussen Leopoldsburg en Helchteren werd gevrijwaard.

(Belga/RR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content