Vlaamse Ombudsman kreeg dubbel zoveel klachten onder Peeters II

Kris Peeters: Vlaanderen heeft een recordjaar voor buitenlandse investeringen achter de rug. © REUTERS

De Vlaamse Ombudsdienst heeft onder de legislatuur van de regering Peeters II 240.000 klachten ontvangen. Dat zijn er bijna dubbel zoveel als in de periode van Peeters I.

Naar jaarlijkse gewoonte publiceert Vlaamse Ombudsman Bart Weekers op 1 maart zijn klachtenboek. Dat is de bundeling van de rapporten, die de klachtendiensten van de Vlaamse overheid elk jaar maken over hun eigen werk. De ombudsdienst maakte van de gelegenheid gebruik om de eindbalans op te maken van de afgelopen legislatuur.

‘Sterk verhaal’

“Met de 47.207 klachten uit 2013 erbij, komen we uit op 242.050 behandelde klachten (2009-2013), met een piek van 53.511 klachten in 2011. Die 240.000 klachten onder Peeters II zijn er heel wat meer dan de 133.344 klachten onder Peeters I (2004-2008)”, zegt ombudsman Weekers.

“En toch vormen die 240.000 klachten een sterk verhaal”, aldus Weekers. Zo moet volgens de ombudsman rekening gehouden worden met de realiteit achter de cijfers. Zo was er in 2011 en 2012 een piek in het aantal klachten bij De Lijn, maar zijn die pieken te verklaren door het zware winterweer en de herschikking van het aanbod.

Goede diensten: weinig klachten

Bovendien blijkt dat goed presterende diensten het aantal klachten zien dalen. “Zo is er een dalende curve bij de Vlaamse Belastingdienst”, aldus Weekers. “Bovendien kan de steeds betere klachtenbehandeling bij Welzijn, bij de VRT, bij de VDAB, bij het GO!, toonzettend zijn voor een heel werkveld met tal van (semi-) private spelers”.

De Vlaamse Ombudsdienst stelt op 2 april zijn jaarverslag voor in het Vlaams Parlement. Dan volgt een meer uitgebreide analyse van de cijfers. (Belga/TV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content