Vlaamse Ombudsman koopt www.turteltaks.be: 'Blaam voor Vlaamse regering'

18/02/16 om 14:36 - Bijgewerkt om 16:07

De Vlaamse Ombudsman Bart Weekers heeft de domeinnaam www.turteltaks.be gekocht. Dat lijkt misschien een vreemd maneuver voor een ombudsman, maar Weekers heeft er een heel goede uitleg voor.

Vlaamse Ombudsman koopt www.turteltaks.be: 'Blaam voor Vlaamse regering'

© BELGA

"We willen burgers zo snel mogelijk naar objectieve informatie leiden. Mensen die nu op zoek zijn naar informatie over de verhoogde bijdrage energiefonds doen dat bijna allemaal via de de term 'Turteltaks', maar komen dan terecht op (politiek) gekleurde informatie. Dat willen we vermijden. We moeten als overheid de strijd op Google zien te winnen", legt Weekers aan Belga uit.

Er was de voorbije maanden veel te doen over de verhoogde Bijdrage Energiefonds van de Vlaamse regering. Die hogere energieheffing werd door tegenstanders bestempeld als de 'Turteltaks', een term - verwijzend naar minister van Energie Annemie Turtelboom - die snel een eigen leven ging leiden.

Bij de Vlaamse Ombudsdienst heeft men de voorbije maanden 37 mails over de maatregel gekregen. Geen overrompeling dus. "Het valt inderdaad nog mee. Maar we verwachten wel dat de grote golf van vragen pas zal komen wanneer energieleveranciers de herberekening van hun facturen aan hun klanten zullen sturen", legt ombudsman Weekers uit.

'Ik kon het niet meer aanzien'

Maar er is een ander probleem. Mensen die op Google op zoek zijn naar informatie doen dat vaak via de term 'Turteltaks'. Weekers: "Maar zij komen dan uit op pagina's met gekleurde informatie, bijvoorbeeld een petitie van een partij (PVDA, red.) en nieuwsberichten met discussie over de maatregel. Dat moeten we als overheid proberen te vermijden. We moeten de strijd om Google zien te winnen. Eigenlijk zou daar bovenaan bij de resultaten een link moeten zijn naar neutrale informatie vanuit de overheid, bijvoorbeeld via de portaalsite vlaanderen.be".

"Ik kon het niet meer aanzien", aldus Weekers. En om het bestaande gat te vullen, heeft hij zelf een advertentie gekocht bij Google. Wie nu de zoekterm 'Turteltaks' invoert, ziet eerst een advertentie van de Ombudsdienst. Nadien kan je doorklikken naar een uitgebreid document met vragen en antwoorden over de verhoogde energiebijdrage.

Maar de ombudsman gaat nog een stapje verder en heeft ook de domeinnaam www.turteltaks.be gekocht. Ook daar kom je terecht op het document met veelgestelde vragen. Op die manier wil hij de burger die met vragen zit snel naar de juiste (en ongekleurde) informatie leiden.

Kritiek SP.A

Dat de ombudsman zo'n stap moet zetten, is volgens oppositiepartij SP.A "een blaam voor de Vlaamse regering". Fractieleider Joris Vandenbroucke: "Want is het geen kerntaak van een regering om ervoor te zorgen dat burgers bereikbare en correcte informatie vinden over de beslissingen die zij neemt?" Vandenbroucke wijst minister Turtelboom met de vinger. Zij heeft "slecht gecommuniceerd" over de maatregel. "Het was en is onduidelijkheid troef en dus is het begrijpelijk dat mensen op zoek zijn naar info. De regering moet de moed hebben om onmiddellijk, volledig en correct te communiceren over haar beslissingen. Niet alleen als er goed nieuws te melden valt, maar ook, en misschien zelfs des te meer, over beslissingen die een belangrijke impact kunnen hebben op het gezinsbudget", aldus de SP.A'er. (Belga/TE)

Onze partners